Boj o vyhlášku
Od začátku ledna můžeme sledovat zvýšenou nervozitu mezi lékaři
a zejména funkcionáři lékařských sdružení i samotné
ČLK. Jde o stanovení způsobu a výše úhrad poskytnuté
zdravotní péče smluvními poskytovateli a zdravotními pojišťovnami,
podle kterého se bude řídit financování českého zdravotnictví v tomto
pololetí. Na tomto bitevním poli se, pohříchu, někteří angažují
i s využitím vhodného prostředí pro své zviditelnění. Mohli
jsme zaregistrovat několik výzev, otevřených dopisů a tiskových
prohlášení..
Jak známo, ve většině rozhodujících segmentů zdravotní péče
nedošlo k dohodě mezi pojišťovnami a poskytovateli, když
pojišťovny se obávají, že požadavky přesahují míru únosnosti
pro stabilitu již tak nestabilního a finančně špatně nastaveného
systému, poskytovatelé naopak po právu poukazují na dávno dokázaný
fakt, že není spravedlivě ohodnocena cena práce v českém
zdravotnictví a že je třeba zohlednit pravidelnou valorizací i objektivně
zvýšené náklady. Při společném jednání se nenalezla společná
řeč, protože na straně zejména malých pojišťoven nebyla ochota k sebemenším
ústupkům a některé dokonce trvaly na regulacích i mimo
tyto dohody, na straně některých zástupců poskytovatelů péče se
objevily nesplnitelné populistické nároky předem odsouzené k zamítnutí.
Jak se dnes jeví, tak obě strany začínají litovat, že se nedohodly
na společném kompromisu. Hrozí totiž, že bude vydána úhradová
vyhláška ministryní zdravotnictví a v takovém případě - až
na jednu výjimku - vždy vydělala jen lůžková zařízení, což v minulosti
vedlo často ke stavu, že již dopředu s tím bylo počítáno a tradičně,
ač všichni ostatní dohody dosáhli, právě jen segment lůžkové péče
již dopředu počítal s tím, že vyhláškou dosáhne lepších
výsledků než dohodami.
Je třeba se vyhlášky obávat? v případě, že by vešla v
platnost a byla respektována tato, kterou dohodli představitelé
ČLK a lékařských odborů s ministerstvem bez přítomnosti
ostatních ze zákona zainteresovaných, pak zřejmě ano. Ambulantní péče
sice v ní má navrženo navýšení na 103%, nikoliv hodnoty bodu,
ale maximální úhrady, kdežto daleko dražší nemocniční péče může
očekávat navýšení až na 108%, a je pravděpodobné, že takové
opatření by mohlo vésti k tomu, že nakonec na tom prodělají všichni,
protože to systém neunese a bude se zotavovat podobně dlouho,
jako po známém zásahu ministra Fišera do této rovnováhy v době
jeho působení na ministerstvu.
Přes tyto argumenty je ale docela možné, že se vyhlášky nemusí
obávat nikdo, ať již bude jakákoliv. o této možnosti svědčí
například prohlášení České stomatologické komory o neústavnosti
podobných úhradových vyhlášek vydávaných ministerstvem a na
toto téma již judikát podporující toto tvrzení existuje.
Jak si to představují pojišťovny, dokresluje citace dopisu jedné
české zdravotní pojišťovny, kterým zpochybňuje odvolání jednoho
lékaře ke způsobu vyúčtování a uplatnění regulace dle §
17, odst. 14 zákona č. 48/97 Sb.:
"Zakotvení možnosti omezit tímto regulativem úhrady
nebylo porušením výsledků dohodovacího řízení, neboť zákon je
právní normou vyšší právní síly než příslušný Věstník
ministerstva zdravotnictví (částka 13 ročník 2003), kterým byly
zveřejněny výsledky dohodovacího řízení o hodnotách bodu a výši
úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného pojištění pro 1.
pololetí 2004 ... Proto jsme se nebránili vypuštění předmětného
textu z Dohody, pokud o to před jejím sepsáním zdravotnické
zařízení požádalo)".
Dle tohoto pojetí práva by vlastně celé dohodovací řízení
bylo fraškou, protože pak jeho výsledky nemusí být uplatněny a
Vyhláška MZd bude považována za cár papíru, stejně jako text námi
podepsané Dohody o ceně za pololetí, ať již obsahuje či
neobsahuje vpašované tam články o regulaci dle pojistného plánu
pojišťovny podle vlastní interpretace vágního textu § 17,
odst. 14 zákona č. 48/1997 Sb.
Tato argumentace má závažné slabiny a to:
-
Dohodovací řízení o ceně péče je uzákoněno stejným
zákonem, tedy č. 48/1997 Sb., a stejným § 17, ale
jiným odstavcem, tedy odst. 5 a má tudíž oporu v normě
stejné právní síly, tedy v zákoně.
-
Dokument, na který se pojišťovna odvolává, tedy pojistný plán
pojišťovny, je také jen podzákonný, protože ho schvaluje
"jen" vláda.
-
Výklad regulace dle § 17 odst. 14 je jen subjektivním výkladem
pojišťovny a např. pojišťovna OZP a pojišťovna ZPMV
ČR si každá vykládá regulaci podle tohoto odst. 14 zcela odlišně.
Výklad uplatnění tohoto odst. podle MZd je také zase jinak
naprosto odlišný.
-
Dle citovaného stanoviska pojišťovny tato vlastně vědomě
podepsala takový text Dohody o ceně, o němž dopředu
již věděla, že se podle něj řídit nebude. Pak by to ovšem
zpochybňovalo obecně jakékoliv dohody či smlouvy s touto
pojišťovnou uzavřené.
Jak vidno, může nastat situace, že vyhláška, na které se
zviditelňují zejména ti, jimž jde o hlasy voličů jak komorových
či různých lékařských sdružení, ale i voličů parlamentních,
bude považována skutečně jen za cár papíru. Co bude potom? Asi
nutně změna zákona a zejména těch článků, které pojednávají
o způsobu tvorby ceny a poskytování úhrady a uplatnění
regulací. I to však bude jen záplata na systému, který až dosud je
regulován jen na dvou stranách pomyslného trojúhelníka (pojišťovny,
poskytovatelé, konzumenti péče).
|