ÚVOD
Základním principem by měla být transparence a dodržování
Směrnice 89/105/EEC. Snaha o stanovení lékové politiky je podmínkou
dobrého fungování systému úhrad léčiv z veřejných prostředků.
Bez ohledu na vehementní odpor zainteresovaných lobby je možno
konstatovat následující:
- Léky se plýtvá.
- Léky představují disproporčně vysokou část celkových výdajů
veřejného zdravotnictví.
- Předepisování léků je ekonomicky motivované, eskalace
výdajů na léčiva není plně důvodná.
- Řada předepisovaných léků nemá přesvědčivý
ekonomicko-medicínský účinek.
- Řada léků je v mezinárodním srovnání v ČR dražších
než ve srovnatelných zemích.
- Potenciál generik přes velký podíl na počtu předepsaných
balení pro veřejné zdravotnictví není ani zdaleka vyčerpán.
- Systém jednotné marže jako odměny za distribuci od výrobce
k pacientovi není v souladu s běžnou výší zisku a tím
ani s dobrými mravy.
- Stanovení maximálních cen výrobci je neprůhledné, především
s ohledem na nedostatečně definované vstupní podklady.
NAVRHOVANÉ OBLASTI ŘEŠENÍ
Vychází z možných okamžitých opatření, z nichž většina
je proveditelná během několika měsíců. Efekt na úspory v systému
je v řádu miliard Kč.
1. Kategorizační komise je skutečně institutem,
který průhledně stanoví podíl a podmínky úhrady z veřejného
zdravotního pojištění.
2. Stanovení odpovědnosti za spotřebu léků jak u
předepisujících lékařů, tak i u pacientů.
NÁSTROJE K NAPLNĚNÍ NAVRHOVANÝCH OBLASTÍ ŘEŠENÍ
Oblast lékové politiky a cenotvorby
- porovnávat náklady
nově označených, ale i existujících léčiv se zeměmi EU,
které používají efektivní politiku oceňování (např. Španělsko,
Řecko, Francie) - tzv. metoda referenčních trhů, mezinárodní
srovnání s průměrem nejlevnějších zemí (Francie, Španělsko,
Portugalsko, Řecko, Polsko, Maďarsko, dnes i Slovensko) - ještě
předtím provést strukturovanou simulaci hodnoty koše
- zavést povinnost výrobců nabízet ceny v tuzemské měně
(tj. není kompenzace kursových rozdílů), zrušit dělení výrobců
na "domácí" a "zahraniční" v rámci
jednotného trhu EU
- umožnit spuštění elektronické nabídkové aukce s cílem
dále dosahovat snižování cen prostřednictvím konkurence (maximální
- referenční cena se tedy může upravovat směrem dolů, avšak
bez odběrové garance, např. na Slovensku se velmi osvědčilo - výrazné
snížení cen)
- definovat podmínky pro možnost odmítnutí navrhované ceny
žadatelem a jednání se žadatelem v případě odmítnutí
jeho žádosti. Možnost odvolání uvádět v cenovém výměru
(dnes v tomto rozpor se Směrnicí o transparentnosti
89/105/EEC)
- zrušit možnost arbitráže u léčiv, jež jsou k dostání
bez předpisu, ale jsou zároveň hrazeny v případě předpisu
(toto je skutečně jedno z prvních a jednoduchých opatření,
jež doporučují všechna expertní místa - ČR představuje
absurdní anomálii)
- změna statutu
Kategorizační komise z poradního orgánu MZ na orgán, který
je autoritou, kterou je MZ povinno respektovat, pokud
nenalezne levnější řešení. Paritní zastoupení plátců péče,
MZ ČR a MF ČR, zástupců odborných společností
- průběžně revidovat
ATC skupiny (redukce ATC skupin by měla výdaje snižovat,
pokud v dané skupině je plně hrazen pouze nejlevnější lék);
pro úzké skupiny pacientů, pro než není daný hrazený lék
vhodný, by bylo možno předepsat odpovídající přípravek v rámci
ATC skupiny za předpokladu, že bude předmětem preskripčních
omezení (kvalifikace ZZ, předepisujícího lékaře, zdravotní
stav pacienta)
- zakázat reklamu na léčiva
hrazená z veřejného zdravotního pojištění,
stanovit závazná pravidla pro způsob informace předepisujících
lékařů
- využívat údajů, které má MZ ČR k dispozici, nejen
pro potřeby Kategorizační komise, ale i pro veřejnou
informaci všech účastníků systému
Oblast lékárenství
- podpořit vznik "preferred pharmacies"- tj. sítí,
dodávajících klientům pojišťoven za jednotnou cenu (silný nástroj
na redukci cen), podpořit zveřejňování informací o cenách
v jednotlivých lékárnách
- oddělit velkoobchodní
a maloobchodní přirážky
- zavést diferencované
marže - doporučeno Světovou bankou, opatření silně
snižuje zájem lékáren na "tlačení" drahých léčiv
- zavést administrativní
poplatek pacienta za vydání léčiva na recept (20 Kč)
- ponechat zatížení
spoluúčastí pacienta i v případě, že dojde k poklesu
ceny léku v důsledku aukce (nezaniká tedy efekt
spoluúčasti na poptávku, neboť pacient vždy platí stanovený
procentní podíl z absolutní částky); obzvlášť silné v případě
zavedení minimální spoluúčasti pacienta formou poplatku za
recept (absolutní částka)
Oblast preskripce léků
- zavést povinnost předepisujícího
lékaře uvést nejlevnější alternativu a poučit
klienta o důvodech, proč není předepisována
- přiřazení individuální
identifikace všem předepisujícím lékařům - předepisující
lékař musí být jednoznačně identifikovatelný (umožní
monitoring preskripčního chování lékařů a lepší
kontrolu i motivaci).
|