Zpět na hlavní stránku

Opět ZP Ministerstva vnitra!
Pokus o podvod??


Vážené kolegyně a kolegové!

V posledních dnech července 2004 (!) jsme opět obdrželi návrhy na Dohodu o úhradě zdravotní péče v období od 1. 7. 2004 do 31. 12. 2004 (dále jen "Dohoda") od Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra (211).

Po důkladném přečtení tohoto návrhu jsme zděšeni! ZPMV se patrně domnívá, že jejich návrh pevné limitace úhrad za zdravotní péči přehlédneme stejně, jako se to stalo mnohým v I. pololetí.

V úvodu Dohody se text odvolává na výsledky dohodovacího řízení, vyhlášené ve Věstníku MZd částka 6/2004 a cituje dohodnutý mechanismus regulace i výpočtu maximální úhrady vztažený k počtu ošetřených unikátních pojištěnců a průměrným nákladům na péči o ně. Také nelze nic namítat proti zavedení předběžné úhrady, i když její výše je pochybná. Až potud by nebylo na Dohodě nic zvláštního.

Smlouva ovšem opět zavádí hranici nepřekročitelné úhrady za pololetí odvolávající se na zdravotně pojistný plán ZPMV. Takový způsob omezení úhrady za zdravotní péči nikdy nebyl v rámci dohodovacích řízení mezi poskytovateli zdravotní péče a zdravotními pojišťovnami schválen a je naprosto svévolným opatřením ZPMV! Podle Vyhlášky MZd ČR (kterou se vydávají Rámcové smlouvy) je totiž nutno regulační mechanismy, resp. jejich uplatnění, projednat v dohodovacím řízení.

...
16. Pojišťovna je ve smyslu ustanovení § 17 odst. 14, písm. b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, v platném znění, oprávněna na základě schváleného zdravotně pojistného plánu nebo na smluvním základě omezit úhradu zdravotní péče vykázanou zdravotnickým zařízením v případě, kdy po kontrole zjistí že zdravotnické zařízení překračuje ve schváleném zdravotně pojistném plánu stanovený nebo ve smlouvě dohodnutý objem zdravotní péče zdravotnickým zařízením poskytnuté nebo vyžádané.
 
17. Regulaci uvedenou v bodě 16 je Pojišťovna oprávněna uplatnit do 180 dní po skončení 2. pololetí 2004. Objem stanovený zdravotně pojistným plánem Pojišťovny Vašemu zdravotnickému zařízení je uveden v příloze č 2, která je nedílnou součástí tohoto dodatku.

Co tedy říká § 14 zákona č. 48/1997 Sb.?

...

14) Příslušná zdravotní pojišťovna je oprávněna na základě schváleného zdravotně pojistného plánu nebo na smluvním základě omezit úhradu zdravotní péče vykázané zdravotnickým zařízením v případě, kdy po kontrole zjistí, že zdravotnické zařízení překračuje

a) ve schváleném zdravotně pojistném plánu stanovené nebo ve smlouvě dohodnuté průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho ošetřeného pojištěnce se zohledněním věkových skupin, zdravotnickým zařízením poskytnutou nebo vyžádanou,

b) ve schváleném zdravotně pojistném plánu stanovený nebo ve smlouvě dohodnutý objem zdravotní péče zdravotnickým zařízením poskytnuté nebo vyžádané.

Velmi zajímavé v těchto souvislostech je, že již 11. června 2004 sdělilo Ministerstvo zdravotnictví ČR generálnímu řediteli ZPMV svůj oficiální názor o nepřijatelnosti vkládání odkazu na § 17 odst. 14 zákona 48/1997 Sb. do smluvních dodatků jako celoplošný a předem daný regulativ. (Citace je z dopisu náměstka ministra Ing. Slámy č.j. POJ 1391/15.) Přesto ZPMV zařadila odkaz do návrhu Dohody a informovala zdravotnická zařízení o finanční částce, která je pro ně k dispozici podle zdravotně pojistného plánu.

...

§ 17 odst. 14 zákona č. 48/1997 Sb. lze použít nikoliv ve smluvním dodatku jako výsledek dohodovacího řízení a jako celoplošný regulativ výše úhrad, ale pouze ve smyslu dikce zákona individuálně a následně po provedené kontrole v konkrétním zdravotnickém zařízení bez vazby na konkrétní časové období. ...

Domníváme se, že výše citované znění bodů 16. a 17. Dohody je pokusem, jak smluvně zakotvit pevné omezení úhrady za pololetí - bez ohledu na to, jak "úsporně" se zdravotnické zařízení chová ve vztahu k jednotlivým pojištěncům ZPMV - tedy i když nepřekračuje průměrné náklady na léky a zdravotnický materiál, i když nepřekračuje průměrný objem výkonů ani indukované péče, přece chce pojišťovna výši úhrady omezit pevnou částkou, která je navíc přesně shodná s úhradou, vyplacenou v referenčním období!

Pokud zdravotnické zařízení navrhovanou Dohodu podepíše, nedostane v příslušném pololetí od ZPMV ani o korunu více než v příslušném pololetí loňského roku, a to bez ohledu na to, kolik pojištěnců ZPMV ošetří a jak!!

ZPMV stanovila pevný finanční limit na úhradu v nadcházejícím pololetí, shodný s loňskou úhradou, ačkoliv proti loňskému roku došlo k prokazatelnému nárůstu počtu pojištěnců ZPMV a nepochybně tedy i k nárůstu pojištěnců ZPMV, ošetřených v jednotlivých zdravotnických zařízeních. Tím se logicky zvětšuje objem zdravotní péče, které mají zdravotnická zařízení poskytnout, aniž by za ni - a to na základě jimi podepsané smlouvy - dostala zaplaceno!

I když počty pojištěnců ZPMV ze svých webových stránek pojišťovna odstranila, je na základě jiných údajů nepochybné, že jen za 1. pololetí roku 2004 došlo k nárůstu pojištěnců ZPMV minimálně o 45 až 50 tisíc.

Při konstatování faktu, že ZPMV navrhuje platit vlastně paušální úhrady a to podle loňských úhrad, které již vloni nezajistily kompletní úhradu veškeré poskytnuté péče, a to přes evidentní nárůst počtu pojištěnců a tedy i objemu jim poskytované péče, musíme navrhované Dohody označit (velmi slušně řečeno) za bezprecedentně skandálnípro zdravotnická zařízení naprosto nepřijatelné a jednostranně nevýhodné.

Toho, kdo takto navržené Dohody podepíše, je nutno označit buď jako nenapravitelného altruistu, ochotného pracovat (pro ZPMV) zdarma (resp. na vlastní náklady), nebo jako hlupáka, který podepíše vše, co se mu předloží!

Vyzýváme všechny ambulantní specialisty, kterých se Dohoda s výše uvedeným článkem 16. a 17. týká, aby

  • nepodepisovali takovou Dohodu v předkládaném znění, požádali ZPMV o zaslání nové Dohody bez bodů 16. a 17. nebo o vyškrtnutí uvedených bodů,
  • informovali všechny své kolegy o problematice, a zabránili tak dalším v tom, aby naletěli,
  • obrátili se na sdružení poskytovatelů, které je zastupuje v dohodovacím řízení (Svaz ambulantních specialistů, Sdružení soukromých gynekologů, ČLK o.s., sdružení ambulantních odborníků dalších oborů - ORL, chirurgů atd.), a požadovalo nápravu stavu a širokou medializaci postupu této zdravotní pojišťovny,
  • racionálním tlakem na pacienty zabránili dalšímu přelévání pacientů do zřejmě insolventní ZPMV***), aby dále nestoupal počet jejích pojištěnců a tím i objem ZPMV neproplácené péče,
  • zvážili možnost plošného rozvazování smluv s touto ZP.

***) POZOR! 
Řešením není přemlouvat pojištěnce ZPMV v ordinaci k přepojištění k jiné ZP! Tím bychom jen usnadnili situaci ZPMV (a potažmo i dalších podobných oborových pojišťoven), které by odešli pojištěnci nemocní a zůstali zdraví a většinou ekonomicky aktivní!!! Zdravotní pojišťovna musí být schopna zaplatit za všechny pojištěnce, kterým slíbila zajistit zdravotní péči - nebo musí padnout.

POKUD NENÍ POJIŠŤOVNA SCHOPNA SPLNIT SVÉ ZÁVAZKY, JE RACIONÁLNÍM ŘEŠENÍM ROZVÁZAT S NÍ SMLOUVU!

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster