Nesprávnost rozboru JUDr. Macha


Nesprávnost rozboru JUDr. Macha pro představenstvo ČLK ze dne 16.5.2003:

JUDr. Mach vydal pro představenstvo ČLK právní výklad (16.5.2003), že pravidlo, kdy nelze být ve více než dvou volebních obdobích zvolen do orgánu ČLK, odporuje právu člena „být volen do orgánů komory“ (§ 9 zákona o ČLK). Jedná se výklad nesprávný, odporující dosavadnímu výkladu provedenému sjezdem ČLK ve stávajícím volebním řádu. Důsledkem přijetí výkladu JUDr. Macha by mohlo být – jak je zdůvodněno níže – ohrožení vzájemné nezávislosti mezi jednotlivými orgány ČLK.

Zákon nijak blíže nedefinuje pojmové spojení „právo být volen do orgánů komory“. Sjezd ČLK ve formě Volebního řádu ČLK toto právo interpretoval tak, že jeho porušením není, pokud člen komory po skončení dvou funkčních období má dočasně (na jedno další období) pozastavenou možnost být volen do téhož orgánu, když současně nijak není omezena jeho možnost „být volen do orgánů komory“ ostatních. Jedná se o výklad zcela legitimní a sjezd byl k němu oprávněn, neboť interpretace právních předpisů upravujících organizaci ČLK přísluší v rámci ČLK výhradně voleným orgánům ČLK, z nichž sjezd je orgánem nejvyšším.

Názor vyslovený ve vyjádření JUDr. Macha je pouze soukromým názorem JUDr. Macha. Protiprávnost stavovského předpisu ČLK nebo nesprávnost interpretace zákona provedené některým orgánem ČLK může podle pravidel našeho právního řádu závazně vyslovit pouze soud, nikoli právní poradce ČLK. Ustanovení § 1 odst. 3 Volebního řádu by tedy mohlo být oficiálně shledáno protizákonným pouze tehdy, kdyby o tom pravomocným rozsudkem na něčí návrh rozhodl soud. Tímto návrhem by mohla být pouze žaloba proti České lékařské komoře, kterou by podala osoba mající na věci prokazatelný právní zájem (např. funkcionář, kterému končí druhé funkční období a on chce mermomocí kandidovat i potřetí). Dokud takovýto pravomocný rozsudek soudu neexistuje, není možné tvrdit, že stávající výklad „práva být volen“ je objektivně protizákonný.

Přijetí výkladu JUDr. Macha by mohlo vážně ohrozit fungování kontrolních mechanismů ČLK, neboť by totiž bylo nutné zrušit i ustanovení § 16 odst. 2 Organizačního řádu: „Členové revizní komise komory nemohou být členy jiného orgánu komory“. I toto ustanovení by mohlo být podle logiky výkladu JUDr. Macha chápáno jako omezení „práva člena být volen do orgánů komory“, pro něž přitom není v zákoně výslovné zmocnění. Důsledkem zrušení ust. § 16 odst. 2 Organizačního řádu by mohla být situace, že personální obsazení revizní komise a např. představenstva, které má být revizní komisí kontrolováno, by bylo stejné. Smysl rozdělení kompetencí mezi orgány ČLK a nezávislost revizní komise by tím byly narušeny.

 

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster