OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět a rozsah úpravy
Tento finanční řád upravuje finanční hospodaření
České lékařské komory (dále jen komory), tvorbu a plnění
rozpočtu komory, nakládání s majetkem komory a vznik účelových
fondů komory.
FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
§ 2
Obecné zásady hospodaření komory
(1) Komora spravuje svůj majetek samostatně a
hospodaří s ním podle ročního rozpočtu, který schvaluje
sjezd delegátů komory (dále jen sjezd).
(2) Komora může podle platných právních předpisů
vykonávat výdělečnou činnost za účelem získání finančních
prostředků určených pro zajištění vlastní činnosti.
Komora se může po předchozím souhlasu sjezdu delegátů podle
platných právních předpisů podílet na podnikání jiných právnických
osob. Komora může zakládat podle platných právních předpisů
zejména:
-
obecně prospěšné společnosti,
-
nadace,
-
soukromé vysoké školy.
(3) Představenstvo komory může jmenovat tajemníka
komory, který zodpovídá za chod ekonomického oddělení
komory.
§ 2a
(1) Komora vede účetnictví v rozsahu a způsobem
stanoveným příslušnými právními předpisy. Řádná i mimořádná
účetní závěrka hospodaření centrální kanceláře ČLK musí
být ověřena auditorem.
(2) Prezident komory uveřejní v časopisu ČLK a
na internetu do konce měsíce září každého rokua) hlavní údaje
účetní závěrky předchozího kalendářního roku,
b) zprávu o hospodaření s majetkem komory v předchozím kalendářním
roce,
c) údaje o stavu majetku komory k 31. prosinci předchozího
kalendářního roku,
d) výrok auditora o ověření účetní závěrky hospodaření
centrální kanceláře ČLK předchozího kalendářního roku.
(3) Údaje uvedené v předchozím odstavci v písmenech
a) a b) budou uveřejněny na internetu po dobu alespoň pěti
let. Dnem účinnosti ustanovení § 2a budou na internetu
zveřejněny údaje uvedené v předchozím odstavci v písmenech
a) a b) za období pěti let před účinností tohoto
ustanovení.
§ 3
Finanční příjmy
(1) Vlastními finančními příjmy komory jsou:
-
registrační poplatky a členské příspěvky,
-
dary a dotace,
-
výnosy z pokut, které připadají do
sociálního fondu,
-
jiné příjmy.
(2) Formy příspěvků na činnost, způsob jejich
vybírání a nakládání s nimi upravuje zvláštní stavovský
předpis.
§ 4
Finanční výdaje
Finančními výdaji komory jsou:
-
výdaje na provoz komory,
-
výplaty zaměstnanců komory,
-
výdaje na činnost orgánů komory,
-
náhrady za ztrátu času spojenou s výkonem
funkcí v orgánech komory,
-
cestovní náhrady a případné další hotové
výdaje spojené s výkonem funkcí v orgánech komory,
-
odvody do sociálního fondu a případných dalších
fondů,
-
výdaje na zajištění vzdělávacích akcí
organizovaných komorou,
-
výdaje na publikační činnost komory,
-
výdaje podle § 2 odst. 2,
-
jiné výdaje.
§ 5
Centrální účet komory
(1) Na centrální účet komory jsou převáděny
odvody členských příspěvků od okresních sdružení, prostředky
pocházející z hospodářské činnosti, dary, popř. výnosy z
dalších zdrojů.
(2) Centrální účet komory slouží k financování
výdajů komory a je možno jej použít i na financování výdajů
investiční povahy, o kterých rozhoduje představenstvo komory v
souladu s rozpočtem přijatým sjezdem.
ROZPOČET
§ 6
Návrh rozpočtu
(1) Návrh rozpočtu sestává z reálného odhadu příjmů
a výdajů komory v rozpočtovém roce. Rozpočtový rok komory je
shodný s kalendářním rokem.
(2) Jednotlivé příjmy a výdaje rozpočtu se dělí
do rozpočtových kapitol.
(3) Návrh rozpočtu vypracovává ekonomické oddělení
komory spolu s prezidentem a tajemníkem komory a předkládá jej
k projednání představenstvu komory, a to zpravidla tak, aby představenstvo
návrh rozpočtu projednalo na poslední schůzi předcházející
sjezdu komory.
(4) Návrh rozpočtu je rozeslán
na všechna okresní sdružení a je zveřejněn na internetu vždy
nejméně 30 dnů před konáním sjezdu, který bude rozpočet
schvalovat.
§ 7
Přijetí a kontrola plnění rozpočtu
(1) Návrh rozpočtu předkládá představenstvo
komory sjezdu, který rozpočet přijímá. Rozpočet je přijat,
hlasovala-li pro něj nadpoloviční většina přítomných delegátů
sjezdu.
(2) Rozpočet na příslušný rok má být v příjmové
a výdajové části vyrovnaný.
(3) Změny a doplňky rozpočtu řeší představenstvo
komory formou rozpočtového opatření. Toto opatření je součástí
zprávy o plnění rozpočtu, která je předkládána řádnému
sjezdu.
(4) Investiční náklady přesahující částku
200.000,- Kč musí být taxativně vyjmenovány ve zprávě o plnění
rozpočtu, která je každoročně předkládána sjezdu.
§ 8
Rozpočtové provizorium
Pokud nedojde ke schválení rozpočtu v řádném
termínu, do doby jeho schválení se řídí finanční hospodaření
komory rozpočtem stanoveným pro předchozí rozpočtový rok.
NAKLÁDÁNÍ S MAJETKEM
§ 9
Majetek komory
Majetek komory tvoří:
-
finanční prostředky na bankovních účtech,
-
finanční hotovost,
-
hmotný a nehmotný majetek,
-
pohledávky,
-
závazky,
-
fondy.
§ 10
Osoby oprávněné k nakládání s majetkem komory
(1) Nakládat s majetkem komory je oprávněn statutární
zástupce komory, případně zástupci komory či členové představenstva
pověření představenstvem a písemně k tomu zmocnění stávajícím
statutárním zástupcem. Zmocnění musí definovat finanční
limit a majetek, se kterým pověřená osoba může disponovat.
(2) Tyto osoby jsou oprávněny podepisovat účetní
doklady o převodu majetku, pokud mají u sekretariátu komory uloženy
podpisové vzory se stanoveným rozsahem oprávnění.
§ 11
Evidence majetku
(1) Za evidenci majetku komory odpovídá ekonomické
odd. řízené tajemníkem komory nebo členem představenstva,
kterého pověří prezident komory. Způsob evidence se řídí
interní směrnicí o způsobu evidence a odpisování majetku.
(2) Doklady o převodech majetku musí být podepsány
oprávněnými osobami.
(3) Ekonomické oddělení komory předkládá čtvrtletně
představenstvu komory zprávu o hospodaření a o stavu majetku.
Přehled o hospodaření a o stavu majetku za účetní období předkládá
ekonomické oddělení komory představenstvu komory k 30.6. následujícího
roku. Představenstvo komory předloží roční zprávu o hospodaření
ke schválení nejbližšímu sjezdu. Součástí
roční zprávy o hospodaření předkládané sjezdu delegátů
je i jmenovité uvedení výše náhrady za činnost v orgánech
komory u všech volených funkcionářů komory včetně počtu
hodin, za které náhradu získali; toto ustanovení se použije
obdobně i v případě zprávy o hospodaření okresního sdružení
předkládané okresnímu shromáždění.
(4) Inventarizace vychází z obecně závazných právních
předpisů. Členy inventarizační komise jmenuje na návrh
vedoucího ekonomického oddělení prezident komory.
HOSPODAŘENÍ OKRESNÍCH SDRUŽENÍ
§ 12
Hospodaření okresního sdružení
(1) S majetkem okresního sdružení hospodaří
samostatně představenstvo okresního sdružení, vede vlastní
podvojné účetnictví a archivuje originály veškerých účetních
dokladů. Představenstvo zastupuje v rozsahu stanoveném organizačním
řádem komory předseda, v jeho nepřítomnosti v rozsahu pověření
místopředseda nebo jiný pověřený člen představenstva. Veškeré
výdaje musí být doloženy účetními doklady podepsanými oprávněnými
osobami. Pro evidenci majetku a kontrolu rozpočtu okresního sdružení
platí stejná pravidla jako pro evidenci majetku a kontrolu rozpočtu
komory.
(2) Rozpočet ke krytí nákladů spojených s činností
okresního sdružení vypracovává představenstvo okresního
sdružení. Rozpočet nesmí být deficitní a musí jmenovitě
obsahovat všechny plánované výdajové položky nad 100.000,-Kč.
Pokud rozpočet není přijat okresním shromážděním, musí být
rozpočet do třiceti dnů projednán s ekonomickým oddělením
komory a podléhá kontrole revizní komise komory. Pokud není
rozpočet schválen, je okresní představenstvo povinno jej přepracovat
a poskytnout k opětovnému schválení. Do té doby se řídí
rozpočtovým provizoriem vypracovaným ekonomickým oddělením
komory.
(3) Revizní komise okresního sdružení vypracovává
jedenkrát ročně zprávu o hospodaření okresního sdružení,
kterou předkládá okresnímu shromáždění. Okresní sdružení
provádí vlastní účetní uzávěrku dle pokynů ekonomického
oddělení komory. Ekonomické oddělení komory či představenstvem
pověřená firma vede účetnictví všech okresních sdružení.
Ekonomické oddělení komory podává každoročně za komoru i všechna
okresní sdružení ke stanovenému termínu daňové přiznání.
(4) Za inventarizaci majetku okresních sdružení,
prováděnou pravidelně jedenkrát ročně, odpovídají předsedové
okresních sdružení.
NÁHRADA ZA ČINNOST V ORGÁNECH KOMORY
§ 13
Náhrada za činnost v orgánech komory
(1) Náhradu za činnost v orgánech komory nebo ve
prospěch komory vyplácí ekonomické oddělení komory.
(2) Náhrada za ztrátu času spojenou s výkonem
funkce v orgánech komory se vyplácí ve výši 160,- Kč za každou
započatou hodinu ztráty. Představenstvo komory může, s
ohledem na ekonomickou situaci komory, rozhodnout o snížení výše
náhrady za ztrátu času spojenou s výkonem funkce v orgánech
komory. Cestovní náhrady se vyplácejí podle vnitřní směrnice
o cestovních náhradách schválené představenstvem komory. Všechny
ostatní výdaje se vyplácejí v prokazatelně doložené výši
v souladu se schváleným rozpočtem. Při služební cestě konané
v rámci výkonu funkce náleží funkcionáři komory náhrada za
ztrátu času a náhrada hotových výdajů, včetně nákladů na
stravu, a to ve výši vyplývající z obecně závazných právních
předpisů.
§ 14
Náhrada za činnost v orgánech okresních sdružení
(1) Náhradu za činnost v orgánech okresních sdružení
nebo ve prospěch okresního sdružení vyplácí představenstvo
okresního sdružení.
(2) Náhrada za ztrátu času spojenou s výkonem
funkce v orgánech okresního sdružení se vyplácí ve výši určené
ustanovením § 13 odst. 2 tohoto stavovského předpisu. Představenstvo
okresního sdružení může, s ohledem na ekonomickou situaci
sdružení, rozhodnout o snížení výše náhrady za ztrátu času
spojenou s výkonem funkce v orgánech tohoto okresního sdružení.
Cestovní náhrady za služební cesty se vyplácejí podle vnitřní
směrnice o cestovních náhradách vydané představenstvem
komory. Všechny ostatní výdaje se vyplácejí v prokazatelně
doložené výši v souladu se schváleným rozpočtem. Při služební
cestě konané v rámci výkonu funkce náleží funkcionáři
okresního sdružení náhrada za ztrátu času a náhrada hotových
výdajů, včetně nákladů na stravu, a to ve výši vyplývající
z obecně závazných právních předpisů.
KONTROLA
§ 15
Kontrola hospodaření komory
(1) Kontrolu hospodaření s majetkem komory provádí
revizní komise komory.
(2) Revizní komise komory určuje rozsah a termíny
prováděných kontrol.
(3) Revizní komise komory kontroluje, zda komora
hospodaří podle schváleného rozpočtu a v souladu s obecně závaznými
právními předpisy a tímto finančním řádem. Dále
kontroluje právní podloženost všech finančních transakcí,
průkaznost a úplnost evidence majetku, způsob provádění
inventarizace, návaznost evidence mezi jednotlivými obdobími a
souhlasnost zápisů dle zápisu v rozvaze a výsledkové zprávě.
(4) Zpráva revizní komise o provedené revizi
hospodaření je předkládána představenstvu.
§ 16
Kontrola hospodaření okresního sdružení
(1) Kontrolu hospodaření s majetkem okresního
sdružení provádí revizní komise okresního sdružení.
(2) Revizní komise okresního sdružení určuje
rozsah a termíny prováděných kontrol.
(3) Revizní komise okresního sdružení kontroluje
zda představenstvo okresního sdružení hospodaří podle schváleného
rozpočtu. Dále kontroluje průkaznost a úplnost evidence
majetku, způsob provádění inventarizace, návaznost evidence
mezi jednotlivými obdobími a souhlasnost zápisů dle zápisu v
rozvaze a výsledkové zprávě.
(4) Zpráva revizní komise o provedené revizi
hospodaření je předkládána představenstvu okresního sdružení
a ke schválení okresnímu shromáždění.
(5) Dohled nad kontrolní činností revizní komise
okresního sdružení přísluší revizní komisi komory, která
je oprávněna požádat o předložení veškeré účetní
dokumentace.
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 17
Tento finanční řád byl schválen sjezdem delegátů
České lékařské komory a nabývá účinnosti dnem 20. 11.
2001. Ustanovení § 2a a ustanovení § 6
odst. 4 nabývají účinnosti dnem 30.11.2002..