Vážené kolegyně a kolegové!
V posledních dnech července 2004 (!) jsme opět
obdrželi návrhy na Dohodu o úhradě zdravotní péče v období
od 1. 7. 2004 do 31. 12. 2004 (dále jen
"Dohoda") od Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra
(211).
Po důkladném přečtení tohoto návrhu jsme
zděšeni! ZPMV se patrně domnívá, že jejich návrh pevné
limitace úhrad za zdravotní péči přehlédneme stejně, jako se to
stalo mnohým v I. pololetí.
V úvodu Dohody se text odvolává na výsledky
dohodovacího řízení, vyhlášené ve Věstníku MZd částka 6/2004
a cituje dohodnutý mechanismus regulace i výpočtu maximální
úhrady vztažený k počtu ošetřených unikátních pojištěnců
a průměrným nákladům na péči o ně. Také nelze nic namítat
proti zavedení předběžné úhrady, i když její výše
je pochybná. Až potud by nebylo na Dohodě nic zvláštního.
Smlouva ovšem opět zavádí hranici nepřekročitelné
úhrady za pololetí odvolávající se na zdravotně pojistný plán
ZPMV. Takový způsob omezení úhrady za zdravotní péči nikdy
nebyl v rámci dohodovacích řízení mezi poskytovateli zdravotní
péče a zdravotními pojišťovnami schválen a je naprosto
svévolným opatřením ZPMV! Podle Vyhlášky MZd ČR (kterou
se vydávají Rámcové smlouvy) je totiž nutno regulační mechanismy,
resp. jejich uplatnění, projednat v dohodovacím řízení.
...
16. Pojišťovna je ve smyslu ustanovení § 17 odst. 14, písm.
b) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů,
v platném znění, oprávněna na základě schváleného
zdravotně pojistného plánu nebo na smluvním základě omezit úhradu
zdravotní péče vykázanou zdravotnickým zařízením v případě,
kdy po kontrole zjistí že zdravotnické zařízení překračuje ve
schváleném zdravotně pojistném plánu stanovený nebo ve smlouvě
dohodnutý objem zdravotní péče zdravotnickým zařízením
poskytnuté nebo vyžádané.
17. Regulaci uvedenou v bodě 16 je Pojišťovna oprávněna
uplatnit do 180 dní po skončení 2. pololetí 2004. Objem stanovený
zdravotně pojistným plánem Pojišťovny Vašemu zdravotnickému zařízení
je uveden v příloze č 2, která je nedílnou součástí
tohoto dodatku.
Co tedy říká § 14 zákona č. 48/1997 Sb.?
...
14) Příslušná
zdravotní pojišťovna je oprávněna na základě schváleného zdravotně pojistného
plánu nebo na smluvním základě omezit úhradu zdravotní péče vykázané
zdravotnickým zařízením v případě, kdy po kontrole zjistí, že zdravotnické
zařízení překračuje
a) ve
schváleném zdravotně pojistném plánu stanovené nebo ve smlouvě dohodnuté
průměrné náklady na zdravotní péči na jednoho ošetřeného pojištěnce se
zohledněním věkových skupin, zdravotnickým zařízením poskytnutou nebo
vyžádanou,
b) ve schváleném zdravotně pojistném plánu stanovený nebo
ve smlouvě
dohodnutý objem zdravotní péče zdravotnickým zařízením poskytnuté nebo
vyžádané.
|
Velmi zajímavé v těchto souvislostech je, že již 11. června
2004 sdělilo Ministerstvo zdravotnictví ČR generálnímu řediteli
ZPMV svůj oficiální názor o nepřijatelnosti vkládání odkazu
na § 17 odst. 14 zákona 48/1997 Sb. do smluvních dodatků jako
celoplošný a předem daný regulativ. (Citace je z dopisu náměstka
ministra Ing. Slámy č.j. POJ 1391/15.) Přesto ZPMV zařadila odkaz do
návrhu Dohody a informovala zdravotnická zařízení o finanční
částce, která je pro ně k dispozici podle zdravotně pojistného plánu.
...
§ 17 odst. 14 zákona č. 48/1997 Sb. lze použít
nikoliv ve smluvním dodatku jako výsledek dohodovacího řízení
a jako celoplošný regulativ výše úhrad, ale pouze ve smyslu
dikce zákona individuálně a následně po provedené kontrole v
konkrétním zdravotnickém zařízení bez vazby na konkrétní
časové období. ... |
Domníváme se, že výše citované znění bodů 16. a 17.
Dohody je pokusem, jak smluvně zakotvit pevné omezení úhrady
za pololetí - bez ohledu na to, jak "úsporně" se
zdravotnické zařízení chová ve vztahu k jednotlivým pojištěncům
ZPMV - tedy i když nepřekračuje průměrné náklady na léky a
zdravotnický materiál, i když nepřekračuje průměrný objem výkonů
ani indukované péče, přece chce pojišťovna výši úhrady
omezit pevnou částkou, která je navíc přesně shodná s úhradou,
vyplacenou v referenčním období!
Pokud zdravotnické zařízení navrhovanou Dohodu
podepíše, nedostane v příslušném pololetí od ZPMV ani o korunu
více než v příslušném pololetí loňského roku, a to
bez ohledu na to, kolik pojištěnců ZPMV ošetří a jak!!
ZPMV stanovila pevný finanční limit na úhradu v
nadcházejícím pololetí, shodný s loňskou úhradou, ačkoliv
proti loňskému roku došlo k prokazatelnému nárůstu počtu
pojištěnců ZPMV a nepochybně tedy i k nárůstu pojištěnců
ZPMV, ošetřených v jednotlivých zdravotnických zařízeních.
Tím se logicky zvětšuje objem zdravotní péče, které mají
zdravotnická zařízení poskytnout, aniž by za ni - a to na základě
jimi podepsané smlouvy - dostala zaplaceno!
I když počty pojištěnců ZPMV ze svých webových stránek
pojišťovna odstranila, je na základě jiných údajů nepochybné, že
jen za 1. pololetí roku 2004 došlo k nárůstu pojištěnců ZPMV
minimálně o 45 až 50 tisíc.
Při konstatování faktu, že ZPMV navrhuje platit vlastně paušální
úhrady a to podle loňských úhrad, které již vloni
nezajistily kompletní úhradu veškeré poskytnuté péče, a to přes
evidentní nárůst počtu pojištěnců a tedy i objemu
jim poskytované péče, musíme navrhované Dohody označit (velmi slušně
řečeno) za bezprecedentně skandální a pro
zdravotnická zařízení naprosto nepřijatelné a jednostranně
nevýhodné.
Toho, kdo takto navržené Dohody podepíše, je
nutno označit buď jako nenapravitelného altruistu, ochotného
pracovat (pro ZPMV) zdarma (resp. na vlastní náklady), nebo jako hlupáka,
který podepíše vše, co se mu předloží!
Vyzýváme všechny ambulantní specialisty, kterých
se Dohoda s výše uvedeným článkem 16. a 17. týká, aby
- nepodepisovali takovou Dohodu v předkládaném
znění, požádali ZPMV o zaslání nové Dohody bez bodů 16.
a 17. nebo o vyškrtnutí uvedených bodů,
- informovali všechny své kolegy o problematice,
a zabránili tak dalším v tom, aby naletěli,
- obrátili se na sdružení poskytovatelů,
které je zastupuje v dohodovacím řízení (Svaz ambulantních
specialistů, Sdružení soukromých gynekologů, ČLK o.s., sdružení
ambulantních odborníků dalších oborů - ORL, chirurgů atd.), a požadovalo
nápravu stavu a širokou medializaci postupu této zdravotní
pojišťovny,
- racionálním tlakem na pacienty zabránili
dalšímu přelévání pacientů do zřejmě insolventní ZPMV***),
aby dále nestoupal počet jejích pojištěnců a tím i objem
ZPMV neproplácené péče,
- zvážili možnost plošného rozvazování
smluv s touto ZP.
***) POZOR!
Řešením není přemlouvat pojištěnce ZPMV v ordinaci k přepojištění
k jiné ZP! Tím bychom jen usnadnili situaci ZPMV (a potažmo i dalších
podobných oborových pojišťoven), které by odešli pojištěnci
nemocní a zůstali zdraví a většinou ekonomicky aktivní!!! Zdravotní
pojišťovna musí být schopna zaplatit za všechny pojištěnce, kterým
slíbila zajistit zdravotní péči - nebo musí padnout.
POKUD NENÍ POJIŠŤOVNA SCHOPNA SPLNIT SVÉ ZÁVAZKY,
JE RACIONÁLNÍM ŘEŠENÍM ROZVÁZAT S NÍ SMLOUVU!
|