Zpět na hlavní stránku

Kuchařka


 Než podepíšete dodatky ...

Toto "zamyšlení" je určeno těm ambulantním specialistům, kteří automaticky podepisují "Dodatky ke smlouvám" a z různých důvodů jejich texty nestudují.

Článek si klade za cíl, stát se jakousi "kuchařkou" pro ambulantní specialisty při uzavírání dodatků pro rok 2005. Jak by tedy měli postupovat ti, kteří se rozhodnou nepodepisovat automaticky ?


Navrhujeme následující postup:

I. Sežeňte si spornou vyhlášku (text není dlouhý) a prostudujte si dodatek k ní. Vyhlášku najdete např. na serveru MZ (www.mzcr.cz). [Lze ji najít i na našich stránkách!]

II. Pokud jej máte již k dispozici, prostudujte si pozorně i "Dodatek" ke smlouvě; může se stát, že narazíte na požadavek, abyste pojišťovně poskytovali podrobnější ekonomicko - statistické údaje o vašem zdravotnickém zařízení. Zamyslete se nad tím, jestli s podáváním informací souhlasíte - či nikoli. Názory mohou být různé. Pokud nesouhlasíte, pak sporný odstavec vyškrtněte - popř. požádejte pojišťovnu o nové znění Dodatku.

III. Zjistěte si, zda-li neošetřujete více, než 150 unicitních RČ určité pojišťovny. V odstavci 2.5 dané vyhlášky totiž stojí, že pokud dané ZZ ošetří méně než 150 unicitních RČ za referenční období, dostane zaplaceno vše bez jakékoli regulace maximální úhrady. Další ekonomická kalkulace by tudíž byla zbytečná.

IV. Udělejte si vlastní ekonomický propočet, nespoléhejte se na údaje, které pojišťovny do Dodatků instalují ze svého informačního systému; jejich informace mohou být chybné - a pokud se chyba prokáže, pojišťovny v tom případě často ustoupí a údaje opraví.

Propočet si udělejte přibližně vyplněním následující tabulky (ležatě je doplněn příklad z neexistujícího zdravotnického zařízení), vymyšleny jsou pochopitelně i celostátní průměry uvedené v tabulce.

ÚDAJ pro ZP xxx

   1. kvartál 2004
(kv1)
2. kvartál 2004
(kv2)
Počet unicitních RČ (URČ) A 200 145 
Průměrný počet bodů na 1 URČ B 100 125
Hodnota bodu   1,04 Kč 1,04 Kč 
Úhrada na 1 URČ v Kč   104 130
ZUM na 1 URČ v Kč C 20 20
ZULP na 1 URČ v Kč D 40 40
Vlastní průměr na URČ v Kč VP 164 Kč  190
Celostátní průměr na URČ CP 180 Kč 190 Kč 
ÚHRADA v roce 2004 Ú 32 800 Kč  27 550 Kč
Koeficient navýšení pro rok 2005 kn 1,03  1,03
VARIANTA a)
Maximální možná úhrada 2005
(VP < CP ==> CP x kn) *)
  36 000 Kč x 1,03 = 37 080 Kč regulace se neuplatní - počet URČ < 150
Navýšení dle vyhlášky proti "Ú"   4 280 Kč  
VARIANTA b)
Maximální možná úhrada 2005
(A x B x kn)
  100 x 200 x 1,03
= 20 600 Kč
regulace se neuplatní - počet URČ < 150
Navýšení dle vyhlášky proti "Ú"   - 12 200 Kč  

*) Vyhláška dle odstavce 2.1 přílohy nabízí další zvýhodnění pro lékaře, jejichž průměrná maximální úhrada na l rodné číslo je pod celostátním průměrem, pak se k výpočtu maximální úhrady nepoužije průměr toho lékaře, ale průměr celostátní násobený 1,03. Doporučení - zkontrolujte si, zda pojišťovna tuto skutečnost neopomněla.

K  výpočtu maximální úhrady pro rok 2005 není v příloze vyhlášky jednoznačné zadání. Pro názornost uvádíme výpočet na základě smyšlených dat z předchozí tabulky. Teoreticky existují 2 možnosti, které mohou být použity podle vyhlášky. Cena bodu byla a je 1,04 Kč:

  1. [max. úhrada I/2005] = 1,03 x [max. úhrada I/2004], to je v našem případě:
    [max. úhrada I/2005] = 1,03 x (200x100x1,04 + 200x20 + 200x40) = 32 800 Kč
  1. v odstavci 2 přílohy k vyhlášce však není uvedeno započtení ZUM a ZULP, chybí započtení ceny bodu 1,04 Kč, při doslovné aplikaci textu odstavce 2 by pak výpočet vypadal:
    [max. úhrada I/2005] = 1,03 x [počet bodů na 1 URČ]
    , to je v našem případě:
    [max. úhrada I/2005] = 1,03 x 100 x 200 = 20 600 Kč.

Vidíte tedy rozdíl 12 200 Kč, proto Vám stojí za to si spočítat, co Vám pojišťovna nabízí, a trvat na tom, že vyhlášku chápeme jen jako je příklad a). 

V ideálním případě, pokud by se vyhláška jakýmkoli způsobem neobcházela, by si tedy naše vymyšlené ambulantní zdravotnické zařízení, které by ošetřilo naprosto stejný počet pojištěnců jako vloni, oproti minulému roku mohlo "polepšit" až o asi 4 000 Kč na kvartál.

Pozor na preskripci !

Ve vyhlášce již není, že můžete být pokutováni jen do výše maximálně 15% celkové úhrady vašemu zařízení. Pozor dejte zejména v případech drahé preskripce: Při překročení o 15 % Vašeho loňského čísla či při překročení o 20% celostátního čísla zaplatíte 25 % z tohoto překročení!

Ve vyhlášce již není podmiňovací způsob "může uplatnit", je natvrdo řečeno, že pojišťovna "uplatí"!

Pozor: V bodech odstavce 5 vyhlášky, které se týkají regulací na léky a komplement, chybí uvedení minimálního počtu rodných čísel, pod který se regulace neuplatní. Oněch 150 r.č. je uvedeno pouze v souvislosti s maximální úhradou !

Příklad: Přežene-li zařízení preskripci o 500 tis. Kč za čtvrtletí, bude muset "vrátit" 125 000 Kč …

Zaveďte ve svých ordinacích výpočetní techniku, která vám umožní rychlé a průběžné sledování preskripce !

Problémem bude preskripce u minimálního počtu URČ určité pojišťovny!

Příklad: V 1. kvartále 2004 ošetří zdravotnické zařízení jen jedno URČ určité pojišťovny a preskripce stojí 20 Kč. V 1. kvartále 2005 přijde opět jediný pacient, který potřebuje vyšetření komplementu za 3000 Kč a léky za 3 000 Kč, což není nic neobvyklého. Celostátní číslo průměrného nákladu bude např. 500 Kč. Z výše uvedeného by plynulo, že by pojišťovna uplatnila regulační srážku (6000 - 500) x 0,25 = 1375 Kč.

Z toho plyne rada:

a) požadovat po pojišťovně v dodatku uvedení minimálního počtu 75 unicitních r.č. za čtvrtletí pro uplatnění regulace na léky a komplement,

b) pokud na to pojišťovna nepřistoupí, pak nezbývá vzít a ošetřit takového pacienta malé pojišťovny jen do výše stanoveného průměru dané pojišťovny, jinak zaplatíte jeho ošetření z vlastního.

c) Existují samozřejmě další možnosti, jako pacienta vůbec nevzít či ho přesvědčit, aby změnil pojišťovnu za některou větší, pokud není nebezpečí z prodlení.

Bonifikace

V bodě 5.5 vyhlášky se praví, že pokud se podaří lékaři dostat v nákladech na léky, zdrav. prostředky a komplement pod celostátní průměr, měl by dle tohoto odstavce dostat bonifikaci ve výši 30% uspořené částky. Vidíme následující úskalí:

- je uveden termín pro vyplacení bonifikace do 60 kalendářních dní po skončení příslušného čtvrtletí, tedy bonifikaci za l. kvartál by měli vyplatit už l. června, to je iluzorní, termín nereálný,

- mohl by se mezi námi vyskytnout spekulant, který na pololetí výrazně sníží náklady a bude usilovat o bonifikaci. Koneckonců, známe své obory, mnohde by to šlo na půl roku.

Lze varovat před účelových chováním, které by v budoucnosti vedlo k obrovským ekonomickým i odborným potížím - a přispělo by k eliminaci soukromé sféry z mapy českého zdravotnictví !

Doufáme, že nastane doba, kdy se nebudou úkorně kontrolovat jen praxe drahé, překračující limity, ale začnou se kontrolovat i ty extrémně levné.

Co poradit na závěr?

Domníváme se, že každý by měl postupovat pokud možno podobně jako loni, vejít se do navýšení 15 % nad loňskou skutečnost, nepoškozovat pacienty pod vidinou vyplacené odměny.

Domníváme se, že slušná medicínská práce se nám musí vyplatit.

Toto "zamyšlení" bylo napsáno dne 24. ledna 2005. Je možné, že vše bude jinak, že MZd podá vysvětlení či prováděcí předpis k uplatnění předmětné vyhlášky.

Rada SAS

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster