|
Zpráva
předsedy
okresního sdružení
ČLK v Děčíně
za rok 1999
|
Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení
hosté ,
Opět se scházíme po roce na našem okresním shromáždění.
Můžeme se pobavit o tom, zda i nadále
tyto akce konat o víkendu, jak zde bylo zvykem, nebo napříště v odpolední
čas v pracovní den, jak zněly některé připomínky.
Je pomalu již tradicí, že se naše okresní shromáždění
lékařů scházívá zpravidla v čase, kdy je vystupňována
aktivita lékařů nad určitým problémem.
-
V loňském roce to byly zcela
necitlivě panem exministrem zpochybněné výsledky výběrového
řízení na lůžkovou akutní péči, což citelně zasáhlo náš
okres. Po řadu měsíců jsme na nejrůznějších úrovních vedli
jednání, dělali rozbory a často i společně s Okresním úřadem
a Pojišťovnou prosazovali i pro jednu stranu nepopulární opatření,
o kterých jsme společně dospěli ke
konsensu, ve víře, že jde o opatření
racionální a pro náš okres zlepšující zdravotní péči, když
pan exministr vše zvrátil a nařídil otevřít některá pracoviště
již před lety zrušená jako např. chirurgii v České
Kamenici. Vzpomínáte si, že již tehdy, kdy
ještě i vedení ČLK doufalo v možnost spolupráce v Ministerstvem
zdravotnictví jsme zde schválili, možná jako jedni z prvních,
rezoluci požadující odstoupení MUDr. Davida pro naprostou
nekompetentnost.
Díky zmatkům na ministerstvu jsme se pak i na dalších schůzích
představenstva museli znovu zabývat i v roce minulém problémem,
který zdravotnictví v našem okrese stravoval
přes 2 roky, dával prostor k podpásovým úderům, zhoršoval
interpersonální vztahy a možnost rozvoje zdravotnictví
v rekonstruované síti lůžkových zařízení v okrese.
Díky iniciativě dvou poslanců PSP a příkladné spolupráci mezi
Okresním úřadem, OS ČLK, Okresní VZP a v poslední fázi i
racionálnímu jednání municipalit Varnsdorfu a Rumburku došlo k tomu,
že veškeré záměry vyplývající z výběrových řízení
byly v našem okrese zrealizovány do ukončení prvního
pololetí 1999. Mohu s naprostou jistotou tvrdit, že Komora
zde sehrála roli, která byla nezastupitelná a může sloužit i
pro jiné okresy za vzor, jak plnit zákonnou
povinnost Komory podílet se nebo alespoň konzultovat závažná
opatření ve zdravotnické politice v regionu působnosti. Došlo
k ustavení samostatného specializovaného zdravotnického
zařízení Záchranná zdravotnická služba okresu Děčín s podřízeností
LSPP.
Od druhého pololetí 1999 zde fungovala na jedné straně doplněná
okresní nemocnice v Děčíně o neurologické oddělení a od
podzimu i o CT pracoviště a na druhé straně
ve šluknovském výběžku jediná Lužická nemocnice v Rumburku
poskytující akutní péči místo dosavadních čtyř lůžkových
zdravotnických subjektů. Nejméně do konce 3. kvartálu 1999 však
doznívaly problémy, na které jsme museli upozorňovat a spolupodílet
se na jejich řešení. Šlo například o problémy pohotovostních
služeb ve výběžku, neurologická konsilia ve výběžku, spolupráce
s novým neurologickým oddělením v Děčíně atd. V září
1999 pak předseda okresního sdružení byl pozván na jednání
starostů měst a obcí šluknovského výběžku , kde spolu s řediteli
nemocnic v Rumburku a Varnsdorfu vysvětlili fungování a
perspektivu rozvoje zdravotnictví ve výběžku, což snad již
definitivně uklidnilo hladinu vzedmutou vášněmi.
Varnsdorfská nemocnice se v lůžkové péči již plně věnuje
jen následné a doléčovací péči a provozuje
nadstandardní ambulance v oborech, jejichž lůžková
složka byla ve Varnsdorfu zrušena. Poněkud si tak vylepšila i
ekonomické ukazatele. V posledních dnech pak bylo stanoviště
varnsdorfské LSPP doplněno plně vybaveným
vozidlem Záchranné služby. Předpokládám, že, pokud vzniknou
organizační a zdravotnické problémy chodu zdravotnictví, bude i
nadále OS ČLK iniciativně na problémy upozorňovat a navrhovat případně
jejich řešení. O tomto problému zde referuji proto, že skutečně
i v minulém roce byl hlavním jednacím bodem na řadě schůzí
představenstva OS ČLK a názorným příkladem toho, jak jsme si
museli pomoci sami. Každý zásah zvenčí
byl totiž nekompetentní. Mohlo by to být modelem pro fungování
zdravotnictví v budoucích regionech. Bohužel, jako skoro vždy,
v periferii sice bolestně, ale proběhne řešení problému,
ale čím dále blíže ku Praze, tím se více a více snaha o systémové
řešení ztrácí a převažují partikulární a jiné zájmy.
-
V tomto roce nás opět čeká
boj o holou existenci zdravotnictví. Jde o to, že vláda stanovila
ceny za úhradu zdravotní péče na I. pololetí 2000 ne podle
kalkulačních listů, které byly podkladem pro stanovení účinnosti
Sazebníku výkonů, ale tak, aby umožnila zdravotním pojišťovnám
a zejména částečně zadlužené VZP splácení dluhů při
vyrovnané platební bilanci. Byl tak využit dodatek k Zákonu
č. 48/97 prosazený poslankyní Fišerovou, který ukládá vládě
v případě nedohody poskytovatelů péče s pojišťovnami
stanovit cenu úhrad za zdravotní péči. O ústavnosti tohoto
dodatku lze s úspěchem pochybovat, což se již povedlo při
posouzení senátem Ústavního soudu, protože jde vlastně o třetí
osobu, která se přímo neúčastní ani výkonu zdravotní péče
a ani její úhrady, nehledě na to, že v tomto období byla
pravomoc vlády zcela zneužita na to, aby problémy z financováním
zdravotní péče byly uvaleny zcela a jen na
poskytovatele.
Všichni vidíme, že rostou nájmy, ceny energií, které se promítají
i do cen dalších výrobků jako je zdravotnický materiál, léky
atd. Místo zohlednění tohoto trendu a navýšení úhrad alespoň
do výše inflace došlo k bezprecedentnímu poškození
zdravotníků snížením úhrad. Nejvíce byly postižena lůžková
zařízení akutní péče a ambulantní
odborníci, kteří mají možnost vybrat si mezi 20 procentním zvýšením
výkonnosti, přičemž z jedné pětiny musí hradit náklady
na materiál a amortizaci přístrojů (dříve P mat) nebo 8 % snížením
již regulovaných úhrad loňského I. pololetí,
a v řadě případů tak uvrhnout sebe a své zaměstnance do
existenční nejistoty, své pacienty pak odsoudit buď k dlouhým
objednacím dobám nebo u těch z nás, kteří prostě již na
další dotování svých ordinací vyčerpali své úspory,
ke snížení materiálových nákladů na péči o naše pacienty,
což se projeví v nekontrolovaném omezování nákladnějších
diagnostických a léčebných metod a zákonitě ke zhoršení těchto
činností, což povede k prokazatelnému
zhoršení zdravotní péče, k prodloužení stanovení
diagnos a k oddálení včasnosti a též i účinnosti moderní
terapie. K tomu je nutno dodat, že nikdo nedokáže zhodnotit
účinek další regulace a penalizace za
nadprůměrné náklady za léčbu a indukovanou péči, která bude
nyní tvrdě uplatňována nejen u praktických lékařů, ale i u
ambulantních specialistů.
Zločinnost této vládní vyhlášky je zřejmá z toho, že
nevychází naprosto ze žádných kalkulací kromě kalkulací s nedostatkem
finančních prostředků na fondu VZP. Při cenových jednáních
se osm z devíti segmentů zdravotní péče s pojišťovnami
na úhradě dohodlo. Nedohodly se jen nemocnice, které požadovaly
7 % nárůst proti roku 1999. Dosažené dohody akceptovány nebyly
a nakonec na nedohodu doplatily kromě ambulantních specialistů
nejvíce právě nemocnice. I ze strany pojišťoven zejména
zaměstnaneckých byl slyšet názor nesouhlasící s tím,
že vláda zbourala ve většině segmentů dosažené dohody a
z nákladných a dlouho připravovaných dohadovacích
jednání učinila zbytečnou frašku.
Na tomto příkladu lze dobře ilustrovat skutečnost, že jedině
jednota všech segmentů zdravotní péče má šanci dohodnout
se s pojišťovnami a zamezit tak napříště vzniku
podobných vládních vyhlášek. V minulosti tato jednota byla
zajištěna velkou sílou Komory při jednáních, která měla velké
množství plných mocí od zdravotnických zařízení a tudíž
velkou vyjednávací váhu. Komora působila zejména jako regulátor
mezi jednotlivými segmenty poskytovatelů, aby nebyl jeden zvýhodňován
na úkor jiného. Bohužel, některým zástupcům poskytovatelů se
to nelíbilo a zpochybnili přítomnost zástupců
Komory při jednání, a ti byli vykazováni.
ČLK se pak musela prezentovat jako sdružení poskytovatelů, které
z nejrůznějších příčin nestačilo ještě sehnat dostatečné
množství plných mocí na to, aby se smělo vůbec cenových jednání
zúčastnit a mít dostatečně silnou vyjednávací pozici.
Jak tedy nyní ČLK reagovala: Spolu
s dalšími představiteli zdravotníků, jednotlivými sdruženími
poskytovatelů a představiteli České stomatologické komory vystoupil
prezident MUDr Rath s prohlášením ve sdělovacích prostředcích
a na jednání 4.1. 2000 byl ustaven krizový štáb, kde bylo dohodnuto
jednání s pojišťovnami na 10. ledna. Cílem je dosáhnout zvrácení
dané vyhlášky. Bylo vydáno prohlášení pro tisk a prohlášení
pro pacienty, které zde máte možnost obdržet k vyvěšení v čekárnách
zdravotnických zařízení,
a požadavek na nás, abychom obnovili zplnomocnění tentokráte
pro sdružení poskytovatelů péče při ČLK, abychom obnovili sílu
vyjednávací pozice této jednotící složky. Tiskopisy jsou
v kanceláři k dispozici a možno si je vyzvednout. Představenstvo
OS ČLK doporučuje všem lékařům a zdravotnickým zařízením v děčínském
okrese, aby postupovali tímto způsobem. Současně doporučujeme
přihlásit se k prohlášení krizového štábu. Je totiž
nad slunce jasnější, že každá vláda řeší jen vzniklé problémy.
Nedokáže ocenit právě ty, kteří zvýšeným úsilím a trpělivostí
tyto problémy se snaží překonávat jako právě zdravotníci. Řeší
se letoví dispečeři, stávka na železnici, Zetor a ti, kteří mohou
a dokáží se o svá práva
přihlásit vytvořením problémové situace.
Stávka zřejmě do zdravotnictví nepatří. Je možno
dodržováním vládou nastavených regulací kopírovat zdravotnictví
v Anglii, kde se na odbo rné
vyšetření či operaci čeká i několik
let, deklarováním této situace uvědomit zdravotnickou veřejnost
nebo také hromadně odmítnout podpis cenových ujednání. Je jasné,
že k poslednímu aktu nemusí mít všichni dostatek odvahy,
krizový štáb ale žádá lékaře, aby pokud možno s podpisem
otáleli co nejdéle, aby měl
výhodnější vyjednávací pozici. Je připraveno několik žalob na
vlastní zákon 48/1997 Sb., na monopolní postavení VZP,
na vydírání při podpisu cenových ujednání, donucování
k uzavírání těchto ujednání v nápadné tísni,
tím spíše, že musíme
podepisovat prohlášení, že v tísni
nepodepisujeme. Mimochodem,
i podle trestního zákoníku je vynucování smluv v tísni trestné.
Nepředpokládám, že by veškeré právní kroky neměly přinésti
alespoň částečně své ovoce.
Dalším problémem, který je na spadnutí, je
problém prodlužování smluv se ZZ v ambulantní péči.
Komora zastává názor považovat stávající síť za základ, i když
v tomto názoru zejména mimo velká města jednota není, kdežto
pojišťovny trvají na provádění výběrových řízení. Zda plošných
nebo jen v určitých oborech v určitých obl astech
ještě není rozhodnuto, stejně tak není rozhodnuto,
na jak dlouho budou smlouvy uzavírány. Ač paní ředitelka VZP ing.
Musílková na listopadovém sjezdu ČLK deklarovala připravenost uzavírat
smlouvy na 8 – 10 let, případně na neurčito, v návrhu na
vzorovou smlouvu byly 3 roky
a po reklamaci ze strany ČLK nyní 5 let. Dle ředitelky Musílkové
budou kriteria odbornost, úroveň a vybavenost pracovišť přístroji,
ale v některých případech i věk lékaře. Jak ale máme
vybavovat svá pracoviště drahými moderními přístroji, když nevíme
na kolik let je kupujeme a nemáme za co je kupovat, když nejsou propláceny
materiálové náklady a není
hrazena amortizace stávající zdravotnické techniky? Není přitom vyřešena
možnost prodeje případně dědění praxe. Ve všech dosavadních
krocích Komoru naše OS ČLK podporuje.
Naše okresní sdružení se aktivně podílelo na přípravě
a připomínkování nové Komorové legislativy a to jak připomínkami
k Zákonu o Komorách (č. 220/92), tak připomínkami k systému
postgraduálního vzdělávání lékařů, kde jsme měli dojem, že příliš
zvýhodňuje kliniky, stejně jako připravovaný licenční Stavovský
předpis. Zejména MUDr Sucharda provedl fundované rozbory návrhu
Stavovských předpisů, které byly Internetem rozeslány na většinu
okresů ještě před sjezdem, abychom s nimi
všechny s předstihem seznámili. Toto úsilí přineslo své
ovoce, když sjezd akceptoval naše návrhy na projednání změn ve
Stavovských předpisech v široké vnitrokomorové diskusi před tím,
než pak budou zřejmě hladce mimořádným sjezdem schváleny. Naše
úsilí bylo sice na sjezdu zpočátku chápáno jako obstrukce, posléze
se stanoviska ujednotila a s
usnesením sjezdu jsme spokojeni. MUDr Sucharda již vedl konstruktivní
jednání s prezidentem MUDr Rathem i s právním oddělením
Komory.
Na sjezdu také byly zohledněny již dříve m.j. i
námi vznášené připomínky k nespravedlnosti odvodů členských
příspěvků do centra, když při prakticky stejné režii okresní
sdružení s více členy musí odvádět stejně jako okresní
sdružení s málo členy. To bude napříště diferencováno.
Byla s chválena
nejúspornější varianta rozpočtu. Aby nevznikly problémy s financováním
koupě kanceláře a reprezentativního sídla Komory v Praze, což
všichni schválili, bude zřejmě vyhlášena akce poskytování
dobrovolných účelových příspěvků, což podporujeme. Musíme
se pochlubit 100 % výběrem příspěvků.
Díky výborně pracující kanceláři OS v čele
s paní Hamerníkovou a tajemníkem kanceláře MUDr Ullrychem a
iniciativě některých členů, zejména MUDr Suchardy a MUDr . Novotného
byl kladen velký důraz na používání nejmodernějších metod sdělovací
techniky. Kancelář a většina členů
představenstva OS ČLK je napojena na Internet, máme vlastní
prezentaci na webových stránkách pod doménou www.clk.cz,
kde každý může nalézt veškeré aktuality z Komory i z okresu,
vzdělávací akce, vyřízení žádostí, některé závěry z jednání
Představenstva, takže odpadají připomínky o neinformovanosti členů.
Používání E-mailu ve vnitrokomorovém styku podstatně zlevnilo
provoz, kde šetříme dosti na neustále se zdražujícím poštovném.
Máme poměrně rozsáhlý seznam kolegů majících mobilní telefony,
na které jim posíláme SMS zprávy upozorňující je na podstatné události.
Žádám Vás proto, abyste, pokud máte E-mail nebo mobilní telefon,
dali své E-mailové
adresy nebo čísla mobilních telefonů k disposici naší kanceláři.
V krátkosti
ještě souhrn činnosti představenstva v roce 1999.
-
Každý
měsíc se konalo zasedání vždy 2 x v Děčíně a 1 x v Rumburku.
V průběhu roku 1999 změnilo představenstvo složení, když
ze zdravotních důvodů abdikoval MUDr Pánek, kterého nahradila
první náhradnice v pořadí
MUDr Daniela Herrmannová od 3. 3. 1999.
-
V listopadu 1999,
dva měsíce před skončením funkčního období byl dosavadní předseda
naší okresní revizní komise MUDr Sucharda abdikovat na
svoji funkci, protože
byl na sjezdu zvolen za Severní Čechy do centrální revizní
komise, ale rozpracované kauzy ještě dořešil a dnes podá zprávu
o činnosti revizní komise za uplynulý rok jako její emeritní předseda
Bylo vydáno 16 rozhodnutí k materiálnímu a personálnímu
vybavení zdravotnických zařízení dle zákona 160/92,
vždy po fyzické kontrole členy představenstva, kteří to měli v pracovní
náplni. K posouzení připravenosti
nového dětského a gyn.por. lůžkového oddělení v Rumburku
byla na místo svolána mimořádná
schůze představenstva dne 28. března
1999.
Byla prověřena a doporučena osvědčení pro výkon lékařské
činnosti tzv. “licence” a to
- 10 pro výkon lékařské
činnosti v daném oboru
- 3 osvědčení pro odborného
zástupce
- 7 osvědčení pro odborného
garanta
- 2 osvědčení pro vedoucího
lékaře
- Při výběrových řízeních vyhlášených OkÚ k nasmlouvání
zdravotní péče pojišťovnami jsme se zúčastnili 7 x
- 4 x jsme byli zastoupeni v konkurzních
komisích (2 x na ředitele dětské ozdravovny v Jetřichovicích,
1 x ředitel Záchranné služby Děčín, 1 x náměstek ředitele
nemocnice Děčín pro LPP). Toto poslední výběrové
řízení jsme iniciovali, protože funkce byla v rozporu s předpisy
v minulosti obsazena jmenováním bez výběrového řízení.
- Bylo vydáno 16 oprávnění k předepisování léků pro
lékaře nepracující ve zdravotnickém zařízení se smluvním
vztahu s pojišťovnou.
- Bylo přijato 11 nových členů – 9 absolventů
+ 2 cizinci déle než 2 roky po promoci
- 5 členů
bylo přeregistrováno z jiných OS ČLK. V
současnosti je
registrováno 318 členů
našeho okresního sdružení
a dle stavovských předpisů
máme tudíž právo na 4 delegáty
na sjezd.
- 3 x se předseda nebo jeho zástupce
zúčastnil schůzek pro předsedy, když činil někdy problém
uvolnit se v pracovní době pro tuto
akci. Napříště bylo na sjezdu prezidentem přislíbeno, že
podobné schůzky budou i o víkendech.
- Představenstvo
na popud MUDr Fluska připomínkovalo a iniciovalo jednání
o kompetencích mezi ambulantními specialisty a
praktickými lékaři při předepisování léčiv
v souvislosti s regulačními opatřeními. Korespondováno
bylo s ředitelem OVZP a s MUDr M.
Polákem, která v ČLK reprezentuje praktické lékaře
a Severočeský kraj.
- Z iniciativy MUDr
Čermákové
byl otevřen a konzultován problém platového zařazování lékařů
–
absolventů v nemocnici Děčín.
Dle vyjádření Odborového svazu zaměstnanců ve zdravotnictví není
v souladu s platnými právními
předpisy, když lékaři – absolventi jsou
při nástupu zařazováni do 8 platové kategorie.
- Představenstvo OS ČLK posoudilo žádosti k
udělení
statutu “velké praxe”
a pět z nich doporučilo
ke kladnému vyřízení. Když nikdo z okresu
tento statut nedostal,
vznesl předseda na viceprezidentku MUDr Fouskovou dotaz s pobídkou,
aby byly zveřejněny obory v okresech,
kterým tento statut byl udělen. Byl názor, že kladně byly vyřízeny
žádosti zejména z velkých měst.
- Bylo
iniciováno jednání
o problému financování odběrů krve praktickými lékaři
na úrovni rady kapitace.
- 19 lékařů podepsalo petici
proti návrhu poslance Janečka na zrušení povinného členství v ČLK.
Představenstvo to také podpořilo.
- Sjezdu
ČLK
v listopadu 1999
se zúčastnili jen tři delegáti,
když MUDr Stríbrský, řádně zvolený delegát sjezdu svoji účast
i odvolal a rezignoval na funkci delegáta
těsně před sjezdem a jediný zvolený náhradník
za jih MUDr Čermák byl
zaneprázdněn a náhradník za sever MUDr
Vondráček rovněž.
- OS a revizní komise, která bude mít o této problematice zprávu,
neřešily jen stížnosti.
Je mou milou povinností zde tlumočit i pochvalný dopis na MUDr Kořínka
od mimookresní pacientky za péči, kterou ji ve své ordinaci v Jiříkově
poskytl.
V závěru
bych chtěl stručně
zbilancovat činnost představenstva za celé funkční období. Šlo
o velice náročné funkční období, kdy se konstituovala síť
zdravotnických zařízení našeho okresu. Opakovaně byla řešena
problematika následné péče ve VIA Č. Kamenice, lůžková i
ambulantní péče v severní i
jižní části okresu, náprava překotné a neuvážené privatizace a
atomizace zdravotní péče
v okrese, bylo nutno čelit
úzkým skupinovým a osobním
zájmům při prosazování účelnosti daných opatření. Bylo
nutno si doslova někdy vybojovat
právo zasahovat do zdravotnické problematiky řešené minulým vedením
Okresního Úřadu, čelit snahám o nestandardní
řešení. Tento nástupní
prostor pak byl dále již bezkonfliktně rozvíjen s nynějším
vedením okresu a referátu zdravotnictví, i s vedením
pojišťoven v našem okresu
působících.
Domnívám se, že výsledky naší činnosti nás
opravňují, ty, kterým to Stavovský volební předpis
umožňuje, abychom na představenstvem schválené
kandidátce se opět ucházeli o vaši
voličskou přízeň, přičemž vyzývám i další kolegy, kteří mají
zájem věnovat mnoho a mnoho práce a hodin
pro lékaře našeho okresu, aby se nestyděli tuto kandidátku rozšířit
a po provedení voleb tak ustavit nové hodnotné představenstvo
OS ČLK Děčín.
Děkuji Vám za pozornost.
MUDr František Plhoň
předseda OS ČLK Děčín
|
|