Kontakty a další informace

Zpráva předsedy
okresního sdružení
ČLK v Děčíně
za rok 1999


Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení hosté,

Opět se scházíme po roce na našem okresním shromáždění. Můžeme se pobavit o tom, zda i nadále tyto akce konat o víkendu, jak zde bylo zvykem, nebo napříště v odpolední čas v pracovní den, jak zněly některé připomínky.

Je pomalu již tradicí, že se naše okresní shromáždění lékařů scházívá zpravidla v čase, kdy je vystupňována aktivita lékařů nad určitým problémem.

  • V loňském roce to byly zcela necitlivě panem exministrem zpochybněné výsledky výběrového řízení na lůžkovou akutní péči, což citelně zasáhlo náš okres. Po řadu měsíců jsme na nejrůznějších úrovních vedli jednání, dělali rozbory a často i společně s Okresním úřadem a Pojišťovnou prosazovali i pro jednu stranu nepopulární opatření, o kterých jsme společně dospěli ke konsensu, ve víře, že jde o opatření racionální a pro náš okres zlepšující zdravotní péči, když pan exministr vše zvrátil a nařídil otevřít některá pracoviště již před lety zrušená jako např. chirurgii v České Kamenici. Vzpomínáte si, že již tehdy, kdy ještě i vedení ČLK doufalo v možnost spolupráce v Ministerstvem zdravotnictví jsme zde schválili, možná jako jedni z prvních, rezoluci požadující odstoupení MUDr. Davida pro naprostou nekompetentnost.
    Díky zmatkům na ministerstvu jsme se pak i na dalších schůzích představenstva museli znovu zabývat i v roce minulém problémem, který zdravotnictví v našem okrese stravoval přes 2 roky, dával prostor k podpásovým úderům, zhoršoval interpersonální vztahy a možnost rozvoje zdravotnictví v rekonstruované síti lůžkových zařízení v okrese. Díky iniciativě dvou poslanců PSP a příkladné spolupráci mezi Okresním úřadem, OS ČLK, Okresní VZP a v poslední fázi i racionálnímu jednání municipalit Varnsdorfu a Rumburku došlo k tomu, že veškeré záměry vyplývající z výběrových řízení byly v našem okrese zrealizovány do ukončení prvního pololetí 1999. Mohu s naprostou jistotou tvrdit, že Komora zde sehrála roli, která byla nezastupitelná a může sloužit i pro jiné okresy za vzor, jak plnit zákonnou povinnost Komory podílet se nebo alespoň konzultovat závažná opatření ve zdravotnické politice v regionu působnosti. Došlo k ustavení samostatného specializovaného zdravotnického zařízení Záchranná zdravotnická služba okresu Děčín s podřízeností LSPP.
    Od druhého pololetí 1999 zde fungovala na jedné straně doplněná okresní nemocnice v Děčíně o neurologické oddělení a od podzimu i o CT pracoviště a na druhé straně ve šluknovském výběžku jediná Lužická nemocnice v Rumburku poskytující akutní péči místo dosavadních čtyř lůžkových zdravotnických subjektů. Nejméně do konce 3. kvartálu 1999 však doznívaly problémy, na které jsme museli upozorňovat a spolupodílet se na jejich řešení. Šlo například o problémy pohotovostních služeb ve výběžku, neurologická konsilia ve výběžku, spolupráce s novým neurologickým oddělením v Děčíně atd. V září 1999 pak předseda okresního sdružení byl pozván na jednání starostů měst a obcí šluknovského výběžku , kde spolu s řediteli nemocnic v Rumburku a Varnsdorfu vysvětlili fungování a perspektivu rozvoje zdravotnictví ve výběžku, což snad již definitivně uklidnilo hladinu vzedmutou vášněmi.
    Varnsdorfská nemocnice se v lůžkové péči již plně věnuje jen následné a doléčovací péči a provozuje nadstandardní ambulance v oborech, jejichž lůžková složka byla ve Varnsdorfu zrušena. Poněkud si tak vylepšila i ekonomické ukazatele. V posledních dnech pak bylo stanoviště varnsdorfské LSPP doplněno plně vybaveným vozidlem Záchranné služby. Předpokládám, že, pokud vzniknou organizační a zdravotnické problémy chodu zdravotnictví, bude i nadále OS ČLK iniciativně na problémy upozorňovat a navrhovat případně jejich řešení. O tomto problému zde referuji proto, že skutečně i v minulém roce byl hlavním jednacím bodem na řadě schůzí představenstva OS ČLK a názorným příkladem toho, jak jsme si museli pomoci sami. Každý zásah zvenčí byl totiž nekompetentní. Mohlo by to být modelem pro fungování zdravotnictví v budoucích regionech. Bohužel, jako skoro vždy, v periferii sice bolestně, ale proběhne řešení problému, ale čím dále blíže ku Praze, tím se více a více snaha o systémové řešení ztrácí a převažují partikulární a jiné zájmy.

  • V tomto roce nás opět čeká boj o holou existenci zdravotnictví. Jde o to, že vláda stanovila ceny za úhradu zdravotní péče na I. pololetí 2000 ne podle kalkulačních listů, které byly podkladem pro stanovení účinnosti Sazebníku výkonů, ale tak, aby umožnila zdravotním pojišťovnám a zejména částečně zadlužené VZP splácení dluhů při vyrovnané platební bilanci. Byl tak využit dodatek k Zákonu č. 48/97 prosazený poslankyní Fišerovou, který ukládá vládě v případě nedohody poskytovatelů péče s pojišťovnami stanovit cenu úhrad za zdravotní péči. O ústavnosti tohoto dodatku lze s úspěchem pochybovat, což se již povedlo při posouzení senátem Ústavního soudu, protože jde vlastně o třetí osobu, která se přímo neúčastní ani výkonu zdravotní péče a ani její úhrady, nehledě na to, že v tomto období byla pravomoc vlády zcela zneužita na to, aby problémy z financováním zdravotní péče byly uvaleny zcela a jen na poskytovatele.
    Všichni vidíme, že rostou nájmy, ceny energií, které se promítají i do cen dalších výrobků jako je zdravotnický materiál, léky atd. Místo zohlednění tohoto trendu a navýšení úhrad alespoň do výše inflace došlo k bezprecedentnímu poškození zdravotníků snížením úhrad. Nejvíce byly postižena lůžková zařízení akutní péče a ambulantní odborníci, kteří mají možnost vybrat si mezi 20 procentním zvýšením výkonnosti, přičemž z jedné pětiny musí hradit náklady na materiál a amortizaci přístrojů (dříve P mat) nebo 8 % snížením již regulovaných úhrad loňského I. pololetí, a v řadě případů tak uvrhnout sebe a své zaměstnance do existenční nejistoty, své pacienty pak odsoudit buď k dlouhým objednacím dobám nebo u těch z nás, kteří prostě již na další dotování svých ordinací vyčerpali své úspory, ke snížení materiálových nákladů na péči o naše pacienty, což se projeví v nekontrolovaném omezování nákladnějších diagnostických a léčebných metod a zákonitě ke zhoršení těchto činností, což povede k prokazatelnému zhoršení zdravotní péče, k prodloužení stanovení diagnos a k oddálení včasnosti a též i účinnosti moderní terapie. K tomu je nutno dodat, že nikdo nedokáže zhodnotit účinek další regulace a penalizace za nadprůměrné náklady za léčbu a indukovanou péči, která bude nyní tvrdě uplatňována nejen u praktických lékařů, ale i u ambulantních specialistů.
    Zločinnost této vládní vyhlášky je zřejmá z toho, že nevychází naprosto ze žádných kalkulací kromě kalkulací s nedostatkem finančních prostředků na fondu VZP. Při cenových jednáních se osm z devíti segmentů zdravotní péče s pojišťovnami na úhradě dohodlo. Nedohodly se jen nemocnice, které požadovaly 7 % nárůst proti roku 1999. Dosažené dohody akceptovány nebyly a nakonec na nedohodu doplatily kromě ambulantních specialistů nejvíce právě nemocnice. I ze strany pojišťoven zejména zaměstnaneckých byl slyšet názor nesouhlasící s tím, že vláda zbourala ve většině segmentů dosažené dohody a z nákladných a dlouho připravovaných dohadovacích jednání učinila zbytečnou frašku.
    Na tomto příkladu lze dobře ilustrovat skutečnost, že jedině jednota všech segmentů zdravotní péče má šanci dohodnout se s pojišťovnami a zamezit tak napříště vzniku podobných vládních vyhlášek. V minulosti tato jednota byla zajištěna velkou sílou Komory při jednáních, která měla velké množství plných mocí od zdravotnických zařízení a tudíž velkou vyjednávací váhu. Komora působila zejména jako regulátor mezi jednotlivými segmenty poskytovatelů, aby nebyl jeden zvýhodňován na úkor jiného. Bohužel, některým zástupcům poskytovatelů se to nelíbilo a zpochybnili přítomnost zástupců Komory při jednání, a ti byli vykazováni. ČLK se pak musela prezentovat jako sdružení poskytovatelů, které z nejrůznějších příčin nestačilo ještě sehnat dostatečné množství plných mocí na to, aby se smělo vůbec cenových jednání zúčastnit a mít dostatečně silnou vyjednávací pozici.

Jak tedy nyní ČLK reagovala: Spolu s dalšími představiteli zdravotníků, jednotlivými sdruženími poskytovatelů a představiteli České stomatologické komory vystoupil prezident MUDr Rath s prohlášením ve sdělovacích prostředcích a na jednání 4.1. 2000 byl ustaven krizový štáb, kde bylo dohodnuto jednání s pojišťovnami na 10. ledna. Cílem je dosáhnout zvrácení dané vyhlášky. Bylo vydáno prohlášení pro tisk a prohlášení pro pacienty, které zde máte možnost obdržet k vyvěšení v čekárnách zdravotnických zařízení, a požadavek na nás, abychom obnovili zplnomocnění tentokráte pro sdružení poskytovatelů péče při ČLK, abychom obnovili sílu vyjednávací pozice této jednotící složky. Tiskopisy jsou v kanceláři k dispozici a možno si je vyzvednout. Představenstvo OS ČLK doporučuje všem lékařům a zdravotnickým zařízením v děčínském okrese, aby postupovali tímto způsobem. Současně doporučujeme přihlásit se k prohlášení krizového štábu. Je totiž nad slunce jasnější, že každá vláda řeší jen vzniklé problémy. Nedokáže ocenit právě ty, kteří zvýšeným úsilím a trpělivostí tyto problémy se snaží překonávat jako právě zdravotníci. Řeší se letoví dispečeři, stávka na železnici, Zetor a ti, kteří mohou a dokáží se o svá práva přihlásit vytvořením problémové situace.

Stávka zřejmě do zdravotnictví nepatří. Je možno dodržováním vládou nastavených regulací kopírovat zdravotnictví v Anglii, kde se na odborné vyšetření či operaci čeká i několik let, deklarováním této situace uvědomit zdravotnickou veřejnost nebo také hromadně odmítnout podpis cenových ujednání. Je jasné, že k poslednímu aktu nemusí mít všichni dostatek odvahy, krizový štáb ale žádá lékaře, aby pokud možno s podpisem otáleli co nejdéle, aby měl výhodnější vyjednávací pozici. Je připraveno několik žalob na vlastní zákon 48/1997 Sb., na monopolní postavení VZP, na vydírání při podpisu cenových ujednání, donucování k uzavírání těchto ujednání v nápadné tísni, tím spíše, že musíme podepisovat prohlášení, že v tísni nepodepisujeme. Mimochodem, i podle trestního zákoníku je vynucování smluv v tísni trestné. Nepředpokládám, že by veškeré právní kroky neměly přinésti alespoň částečně své ovoce.

Dalším problémem, který je na spadnutí, je problém prodlužování smluv se ZZ v ambulantní péči. Komora zastává názor považovat stávající síť za základ, i když v tomto názoru zejména mimo velká města jednota není, kdežto pojišťovny trvají na provádění výběrových řízení. Zda plošných nebo jen v určitých oborech v určitých oblastech ještě není rozhodnuto, stejně tak není rozhodnuto, na jak dlouho budou smlouvy uzavírány. Ač paní ředitelka VZP ing. Musílková na listopadovém sjezdu ČLK deklarovala připravenost uzavírat smlouvy na 8 – 10 let, případně na neurčito, v návrhu na vzorovou smlouvu byly 3 roky a po reklamaci ze strany ČLK nyní 5 let. Dle ředitelky Musílkové budou kriteria odbornost, úroveň a vybavenost pracovišť přístroji, ale v některých případech i věk lékaře. Jak ale máme vybavovat svá pracoviště drahými moderními přístroji, když nevíme na kolik let je kupujeme a nemáme za co je kupovat, když nejsou propláceny materiálové náklady a není hrazena amortizace stávající zdravotnické techniky? Není přitom vyřešena možnost prodeje případně dědění praxe. Ve všech dosavadních krocích Komoru naše OS ČLK podporuje.

Naše okresní sdružení se aktivně podílelo na přípravě a připomínkování nové Komorové legislativy a to jak připomínkami k Zákonu o Komorách (č. 220/92), tak připomínkami k systému postgraduálního vzdělávání lékařů, kde jsme měli dojem, že příliš zvýhodňuje kliniky, stejně jako připravovaný licenční Stavovský předpis. Zejména MUDr Sucharda provedl fundované rozbory návrhu Stavovských předpisů, které byly Internetem rozeslány na většinu okresů ještě před sjezdem, abychom s nimi všechny s předstihem seznámili. Toto úsilí přineslo své ovoce, když sjezd akceptoval naše návrhy na projednání změn ve Stavovských předpisech v široké vnitrokomorové diskusi před tím, než pak budou zřejmě hladce mimořádným sjezdem schváleny. Naše úsilí bylo sice na sjezdu zpočátku chápáno jako obstrukce, posléze se stanoviska ujednotila a s usnesením sjezdu jsme spokojeni. MUDr Sucharda již vedl konstruktivní jednání s prezidentem MUDr Rathem i s právním oddělením Komory.

Na sjezdu také byly zohledněny již dříve m.j. i námi vznášené připomínky k nespravedlnosti odvodů členských příspěvků do centra, když při prakticky stejné režii okresní sdružení s více členy musí odvádět stejně jako okresní sdružení s málo členy. To bude napříště diferencováno. Byla schválena nejúspornější varianta rozpočtu. Aby nevznikly problémy s financováním koupě kanceláře a reprezentativního sídla Komory v Praze, což všichni schválili, bude zřejmě vyhlášena akce poskytování dobrovolných účelových příspěvků, což podporujeme. Musíme se pochlubit 100 % výběrem příspěvků.

Díky výborně pracující kanceláři OS v čele s paní Hamerníkovou a tajemníkem kanceláře MUDr Ullrychem a iniciativě některých členů, zejména MUDr Suchardy a MUDrNovotného byl kladen velký důraz na používání nejmodernějších metod sdělovací techniky. Kancelář a většina členů představenstva OS ČLK je napojena na Internet, máme vlastní prezentaci na webových stránkách pod doménou www.clk.cz, kde každý může nalézt veškeré aktuality z Komory i z okresu, vzdělávací akce, vyřízení žádostí, některé závěry z jednání Představenstva, takže odpadají připomínky o neinformovanosti členů. Používání E-mailu ve vnitrokomorovém styku podstatně zlevnilo provoz, kde šetříme dosti na neustále se zdražujícím poštovném. Máme poměrně rozsáhlý seznam kolegů majících mobilní telefony, na které jim posíláme SMS zprávy upozorňující je na podstatné události. Žádám Vás proto, abyste, pokud máte E-mail nebo mobilní telefon, dali své E-mailové adresy nebo čísla mobilních telefonů k disposici naší kanceláři.

krátkosti ještě souhrn činnosti představenstva v roce 1999.

  • Každý měsíc se konalo zasedání vždy 2 x v Děčíně a 1 x v Rumburku. V průběhu roku 1999 změnilo představenstvo složení, když ze zdravotních důvodů abdikoval MUDr Pánek, kterého nahradila první náhradnice v pořadí MUDr Daniela Herrmannová od 3. 3. 1999.

  • V listopadu 1999, dva měsíce před skončením funkčního období byl dosavadní předseda naší okresní revizní komise MUDr Sucharda abdikovat na svoji funkci, protože byl na sjezdu zvolen za Severní Čechy do centrální revizní komise, ale rozpracované kauzy ještě dořešil a dnes podá zprávu o činnosti revizní komise za uplynulý rok jako její emeritní předseda

  • Bylo vydáno 16 rozhodnutí k materiálnímu a personálnímu vybavení zdravotnických zařízení dle zákona 160/92, vždy po fyzické kontrole členy představenstva, kteří to měli v pracovní náplni. K posouzení připravenosti nového dětského a gyn.por. lůžkového oddělení v Rumburku byla na místo svolána mimořádná schůze představenstva dne 28. března 1999.
  • Byla prověřena a doporučena osvědčení pro výkon lékařské činnosti tzv. “licence” a to
    • 10 pro výkon lékařské činnosti v daném oboru
    • 3 osvědčení pro odborného zástupce
    • 7 osvědčení pro odborného garanta
    • 2 osvědčení pro vedoucího lékaře
  • Při výběrových řízeních vyhlášených OkÚ k nasmlouvání zdravotní péče pojišťovnami jsme se zúčastnili 7 x
  • 4 x jsme byli zastoupeni v konkurzních komisích (2 x na ředitele dětské ozdravovny v Jetřichovicích, 1 x ředitel Záchranné služby Děčín, 1 x náměstek ředitele nemocnice Děčín pro LPP). Toto poslední výběrové řízení jsme iniciovali, protože funkce byla v rozporu s předpisy v minulosti obsazena jmenováním bez výběrového řízení.
  • Bylo vydáno 16 oprávnění k předepisování léků pro lékaře nepracující ve zdravotnickém zařízení se smluvním vztahu s pojišťovnou.
  • Bylo přijato 11 nových členů 9 absolventů + 2 cizinci déle než 2 roky po promoci
  • 5 členů bylo přeregistrováno z jiných OS ČLK. V současnosti je registrováno 318 členů našeho okresního sdružení a dle stavovských předpisů máme tudíž právo na 4 delegáty na sjezd.
  • 3 x se předseda nebo jeho zástupce zúčastnil schůzek pro předsedy, když činil někdy problém uvolnit se v pracovní době pro tuto akci. Napříště bylo na sjezdu prezidentem přislíbeno, že podobné schůzky budou i o víkendech.
  • Představenstvo na popud MUDr Fluska připomínkovalo a iniciovalo jednání o kompetencích mezi ambulantními specialisty a praktickými lékaři při předepisování léčiv v souvislosti s regulačními opatřeními. Korespondováno bylo s ředitelem OVZP a s  MUDr M. Polákem, která v ČLK reprezentuje praktické lékaře a Severočeský kraj.
  • Z iniciativy MUDr Čermákové byl otevřen a konzultován problém platového zařazování lékařů absolventů v nemocnici Děčín. Dle vyjádření Odborového svazu zaměstnanců ve zdravotnictví není v souladu s platnými právními předpisy, když lékaři – absolventi jsou při nástupu zařazováni do 8 platové kategorie.
  • Představenstvo OS ČLK posoudilo žádosti k udělení statutu “velké praxe a pět z nich doporučilo ke kladnému vyřízení. Když nikdo z okresu tento statut nedostal, vznesl předseda na viceprezidentku MUDr Fouskovou dotaz s pobídkou, aby byly zveřejněny obory v okresech, kterým tento statut byl udělen. Byl názor, že kladně byly vyřízeny žádosti zejména z velkých měst.
  • Bylo iniciováno jednání o problému financování odběrů krve praktickými lékaři na úrovni rady kapitace.
  • 19 lékařů podepsalo petici proti návrhu poslance Janečka na zrušení povinného členství v ČLK. Představenstvo to také podpořilo.
  • Sjezdu ČLK v listopadu 1999 se zúčastnili jen tři delegáti, když MUDr Stríbrský, řádně zvolený delegát sjezdu svoji účast i odvolal a rezignoval na funkci delegáta těsně před sjezdem a jediný zvolený náhradník za jih MUDr Čermák byl zaneprázdněn a náhradník za sever MUDr Vondráček rovněž.
  • OS a revizní komise, která bude mít o této problematice zprávu, neřešily jen stížnosti. Je mou milou povinností zde tlumočit i pochvalný dopis na MUDr Kořínka od mimookresní pacientky za péči, kterou ji ve své ordinaci v Jiříkově poskytl.

závěru bych chtěl stručně zbilancovat činnost představenstva za celé funkční období. Šlo o velice náročné funkční období, kdy se konstituovala síť zdravotnických zařízení našeho okresu. Opakovaně byla řešena problematika následné péče ve VIA Č. Kamenice, lůžková i ambulantní péče v severní i jižní části okresu, náprava překotné a neuvážené privatizace a atomizace zdravotní péče v okrese, bylo nutno čelit úzkým skupinovým a osobním zájmům při prosazování účelnosti daných opatření. Bylo nutno si doslova někdy vybojovat právo zasahovat do zdravotnické problematiky řešené minulým vedením Okresního Úřadu, čelit snahám o nestandardní řešení. Tento nástupní prostor pak byl dále již bezkonfliktně rozvíjen s nynějším vedením okresu a referátu zdravotnictví, i s vedením pojišťoven v našem okresu působících.

Domnívám se, že výsledky naší činnosti nás opravňují, ty, kterým to Stavovský volební předpis umožňuje, abychom na představenstvem schválené kandidátce se opět ucházeli o vaši voličskou přízeň, přičemž vyzývám i další kolegy, kteří mají zájem věnovat mnoho a mnoho práce a hodin pro lékaře našeho okresu, aby se nestyděli tuto kandidátku rozšířit a po provedení voleb tak ustavit nové hodnotné představenstvo OS ČLK Děčín.

Děkuji Vám za pozornost.

MUDr František Plhoň
předseda OS ČLK Děčín

 

( NA DOMOVSKOU STRÁNKU OS ČLK )          ( NAHORU )

Aktuality - Kontakt na OS - Poradna - Zákony a předpisy - Zápisy ze schůzí - Zdravotní pojišťovny - Zprávy z ČLK
Stránky připravuje Okresní sdružení České lékařské komory v Děčíně ( info[zavináč]clk.cz )
Návštěvnost našich stránek je sledována serverem NAVRCHOLU.cz
(C) 2002-2005 Webmaster