Regulační poplatky v ordinacích PL a AS
Zavedení regulačních poplatků (dále jen "poplatek") na začátku
roku 2008 prakticky nikoho moc nepotěšilo. Chápeme, že
je to jen první a zdaleka ne nejvýznamnější krůček reformy
zdravotního systému, že nejde o vybrané peníze jako ekonomický
přínos pro poskytovatele zdravotnických služeb. Je to
nejvýznamnější psychologická změna v pojetí zdravotnických
služeb - poskytování zdravotní péče je služba, kterou někdo
poskytuje a někdo platí, a ten, kdo tuto službu konzumuje, se
musí přímo spoluúčastnit na úhradě.
Jenže lékaři jako poskytovatelé a tedy příjemci poplatků
jsou v kleštích - na jedné straně jsou kontrolováni
(v
nejlepším případě) nebo přímo napadáni a dehonestováni
(to
v horších případech) pacienty, tedy plátci poplatků, mohutně
mediálně popichovanými, na druhé straně jsou pod kontrolou
zdravotních pojišťoven, které si veřejně brousí nože na ty,
kdo by eventuelně poplatky nevybírali.
Dikce zákona ohledně poplatků je velmi stručná, a téměř
nikdo ji přesně nezná. Zato se objevují Výklady, Metodické
pokyny a Výklady metodických pokynů, které se snaží obalit
slova zákona mnoha konkrétními a méně konkrétními
"upřesněními", které se ovšem mnohdy podobají spíše zcela
svévolným nápadům. a tak jsme se rozhodli také tomuto tématu
věnovat -
pokud možno stručně a jednoduše - a udělat si vlastní výklad
"poplatkového práva" pro ambulantní lékaře.
Nikdo není oprávněn autoritativně a závazně
vykládat zákon kromě zákonodárců, a tak je výklad náš stejně
jako výklad zdravotních pojišťoven nebo Ministerstva
zdravotnictví jen jednou z možných - a nezávazných -
interpretací.
Co praví zákon
Nové ustanovení § 16a, doplněné do zákona
č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (dále jen
"Zákon"), je relativně stručné ([kurzivou psané
poznámky v hranatých závorkách jsou autorovy].
§ 16a
(1) Pojištěnec
anebo za něj jeho zákonný zástupce je povinen
v souvislosti s poskytováním hrazené péče hradit
zdravotnickému zařízení, které zdravotní péči uvedenou
v písmenech a) až f) poskytlo, regulační poplatek
-
ve výši 30 Kč
za
-
návštěvu
při které bylo provedeno klinické vyšetření
(dále jen "návštěva")
u praktického lékaře,
praktického lékaře pro děti
a dorost, ženského lékaře, nebo za návštěvu,
při které bylo provedeno vyšetření u zubního lékaře,
-
návštěvu u lékaře
poskytujícího specializovanou ambulantní zdravotní
péči,
-
návštěvní
službu poskytnutou praktickým lékařem a praktickým
lékařem pro děti a dorost (§ 20 odst. 3),
- 30 Kč za návštěvu u klinického
psychologa,
- 30 Kč za návštěvu u klinického
logopeda,
- 30 Kč za vydání každého, ze zdravotního
pojištění plně nebo částečně hrazeného, léčivého
přípravku nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely,
předepsaného na receptu, bez ohledu na počet
předepsaných balení,
-
90 Kč
za pohotovostní službu
poskytnutou zdravotnickým
zařízením poskytujícím lékařskou službu první
pomoci včetně lékařské služby první pomoci
poskytované zubními lékaři,
ústavní
pohotovostní službu v sobotu, neděli nebo ve
svátek a v pracovních dnech v době od 17. 00 hod. do
7. 00 hod., pokud nedojde k následnému
přijetí pojištěnce do ústavní péče,
-
60 Kč
za každý den, ve kterém je
poskytována ústavní péče (§ 23), komplexní lázeňská
péče (§ 33 odst. 4) nebo ústavní péče v dětských
odborných léčebnách a ozdravovnách (§ 34), přičemž se
den, ve kterém byl pojištěnec přijat k poskytování
takové péče, a den, ve kterém bylo poskytování takové
péče ukončeno, počítá jako jeden den; to platí i pro
pobyt průvodce dítěte, je-li podle § 25 hrazen ze
zdravotního pojištění.
Povinnosti vyplývající z jiných zákonů
tím nejsou dotčeny.
(2) Regulační
poplatek
podle odstavce 1
písm. a) až f) se neplatí,
- jde-li o pojištěnce umístěné
v dětských domovech, ve školských zařízeních
pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,
- při
ochranném
léčení nařízeném soudem,
- při
léčení
infekčního onemocnění, kterému je pojištěnec povinen
se podrobit, při
nařízené
izolaci ve zdravotnickém zařízení nebo při
nařízených
karanténních opatřeních k zajištění ochrany
veřejného zdraví podle zvláštního právního předpisu,
- jde-li
o pojištěnce,
který se prokáže rozhodnutím, oznámením
nebo potvrzením, vydaným orgánem pomoci v hmotné nouzi,
o dávce, která je mu poskytována podle zvláštního
právního předpisu, ne starším 30 dnů.
(3) Regulační
poplatek
podle odstavce 1 písm. a) se neplatí,
jde-li o
-
preventivní
prohlídku (§ 29 [prevence],
30 [infekční
nemoci] a 35
[závodní prevence]),
-
dispenzární péči poskytovanou osobám uvedeným
v § 31 odst. 1 písm. b) a d)
[chronicky nemocné děti a těhotné],
- hemodialýzu,
- laboratorní
nebo diagnostické vyšetření vyžádané ošetřujícím lékařem,
pokud není zároveň provedeno
klinické vyšetření,
-
vyšetření
lékařem transfúzní služby při odběru krve,
plazmy nebo kostní dřeně.
(4) Regulační
poplatek je příjmem zdravotnického zařízení, které
regulační poplatek vybralo.
(5) Regulační
poplatek podle odstavce 1 písm. a) až e) se platí
zdravotnickému zařízení v souvislosti s poskytováním
zdravotní péče. Regulační poplatek podle odstavce 1
písm. f) se platí zdravotnickému zařízení nejdéle do 8
kalendářních dnů po propuštění z ústavní péče,
s výjimkou případů, kdy je pojištěnec umístěn ve
zdravotnickém zařízení po dobu delší než 30 dní;
v takovém případě se regulační poplatek hradí vždy
k poslednímu dni každého kalendářního měsíce.
|
!! Oblast platnosti
zákonných ustanovení o poplatcích (nově doplněno)
Mnoho zdravotnických pracovníků vůbec nepostřehlo
základní omezení aplikovatelnosti ustanovení o poplatcích, totiž
to, že se vztahují jen na poskytování zdravotní péče hrazené z
všeobecného zdravotního pojištění (dále též "v.z.p")!
Znamená to, že
žádné poplatky
nelze aplikovat (srozumitelně: vybírat), pokud
-
zdravotní péče je plně
hrazena pacientem
-
protože poskytnutá péče není hrazena z
v.z.p. (výkony v soukromém zájmu pacienta - vstupní
prohlídky do zaměstnání, některé výkony plastické chirurgie,
hrazené interrupce, ale i výkony v souvislosti s dobrovolnou
vakcinací),
-
protože pacient není řádně pojištěn
(nemůže se prokázat, je cizinec, na kterého nelze aplikovat pravidla
EU, ...),
-
protože se jedná o výdej léčiv nebo prostředků
zdravotnické techniky plně hrazených pacientem (nevybírá lékárna!),
-
zdravotní péče
je hrazena jiným subjektem v jehož zájmu je
poskytována, např.
-
vyšetření pro Policii, Úřady práce, SSZ,
-
výkony závodní zdravotní péče hrazené
zaměstnavatelem,
-
zdravotní péče poskytovaná v rámci SMLUVNÍHO
POJIŠTĚNÍ (nejen komerční pojištění, ale i smluvní pojištěnci VZP,
a.s.!)
Obecné podmínky pro výběr poplatku
v ordinaci lékaře
Ze znění prvního odstavce zákona (všímáme
si vždy jen toho, co se týká práce lékaře v ordinaci) vyplývá,
že první podmínkou pro vybrání
poplatku za návštěvu lékaře ve výši
30,- Kč je
-
návštěva pacienta v ordinaci
lékaře, případně návštěva praktického lékaře u pacienta,
a dále pak
-
provedení klinického vyšetření
u pacienta.
Poplatek za
návštěvu v pohotovostní službě ve výši 90,- Kč nelze
v ordinaci lékaře praktického ani ambulantního specialisty
vybírat, a to ani kdyby byl pacient v ordinaci ošetřen večer,
v noci nebo o sobotách a nedělích, protože ani jeden z nich
(v naprosté většině případů) není poskytovatelem
lékařské pohotovostní služby ve smyslu § 16a, odst. 1,
písm. e) zákona.
Druhou podmínkou pro vybrání
poplatku je fakt, že pacient nesplňuje některou podmínku
pro osvobození od poplatku.
V následujícím textu si probereme postupně
obě podmínky.
Kdy se jedná o klinické vyšetření pacienta
Zůstaneme-li na půdě zákonů a dalších
právních předpisů, definici klinického
vyšetření nenalezneme (je vůbec s podivem, jak málo
obecně v medicíně užívaných pojmů má jasnou definici - ať už jde
o ošetřujícího lékaře, primáře, lege artis, ba ani kdo je
pacient není jasně definováno). Vlastně jediným předpisem, který
hovoří o klinickém vyšetření a na který se také zákon odvolává,
je Seznam výkonů s bodovými hodnotami, Vyhláška č. 134/1998
Sb. (dále jen "Seznam").
Tento předpis v obecné části přílohy
definuje obsah komplexního, cíleného a kontrolního vyšetření
a současně určuje, že pokud není naplněna definice alespoň
kontrolního vyšetření, nejedná se o klinické vyšetření, ale
o tzv. minimální kontakt
lékaře a pacienta. Porovnáním obsahu "minimálního kontaktu"
a "cíleného vyšetření" zjistíme, že zásadním rozdílem je
u klinického vyšetření bezprostřední získávání objektivních
parametrů zdravotního stavu pacienta (objektivní
fyzikální vyšetření, případně s použitím přístrojů - jako
otoskop, oftalmoskop, stetoskop, lupa, kolposkop, endoskopické
přístroje, sonograf - a dále měření objektivních hodnot
tělesných funkcí jako výšky, hmotnosti, pulsové a dechové
frekvence či spirometrických hodnot, vyšetření sluchu a zraku
a další a další metody), tedy bezprostřední získávání
objektivních údajů o celkovém stavu pacienta nebo o stavu jeho
jednotlivých orgánů nebo systémů.
Naproti tomu jistě není klinickým vyšetření
získávání údajů z laboratorního vyšetření tělesných tekutin,
zhotovování snímků zobrazovacími technikami jako rtg, CT či NMR
nebo PET, problematická jsou i vyšetření, kde klinik hodnotí
teprve zhotovený záznam - jako EKG, EEG, audiometrie či
hodnocení dlouhodobého monitorování (Holter) pulsu či TK.
Z toho tedy lze vyvodit, že pokud byl
proveden takový fyzikální nebo instrumentální postup, jehož
výsledkem jsou bezprostředně získané údaje o objektivním stavu
pacienta (které samozřejmě musí být také obsahem záznamu ve
zdravotnické dokumentaci), jednalo se o klinické vyšetření.
A v takovém případě je na místě vybrat od pacienta
poplatek návštěvu s klinickým vyšetřením.
Bohužel je nutno dodat, že aplikace tohoto
hodnocení je poněkud komplikována tím, že Metodika účtování
a vykazování zdravotní péče zdravotním pojišťovnám (veskrze právně
nezávazný, ale smluvně ekonomicky velmi podstatný materiál) zakazuje
u některých druhů specializovaných vyšetření současně vykázat
kód tohoto specializovaného vyšetření a kód klinického vyšetření
(nemůže ho ale samozřejmě zakázat PROVÉST!).
Taková vyšetření jsou v Seznamu označena jako "Q kódy" -
nesmí být vykázány společně s kódy klinických vyšetření.
Zákon ale
neváže výběr poplatků na návštevu
s vykázáním klinického vyšetření, ale na návštěvu
s provedením klinického vyšetření - z toho vyplývá, že
pokud bylo klinické vyšetření provedeno
(a je v dokumentaci zachyceno), měl by
být poplatek vybrán, i když z formálních důvodů nebylo
(nemohlo být) vyšetření vykázáno pojišťovně.
Kdy se nevybírají žádné poplatky
Především tehdy - jak bylo uvedeno výše - když péče není hrazená z
všeobecného zdravotního pojištění. V níže uvedených situací se však
nevybírají přesto,že péče z všeobecného zdravotního pojištění hrazená
je.
V druhém odstavci § 16a zákona jsou uvedeny
celkem čtyři důvody pro osvobození od veškerých poplatků
(tedy i za pohotovost, za výdej léku nebo za hospitalizaci).
Z nich jsou dva spíše sociální
-
u dětí umístěných v dětských domovech
nebo dětských výchovných ústavech (patrně proto, že by
poplatky musel platit stát),
-
u osob v hmotné nouzi (dostávají
od státní sociální pomoci minimální dávky pro přežití a tedy
se od nich již poplatky nepožadují), které se prokáží
maximálně 30 dnů starým dokladem o pobírání dávek v hmotné
nouzi,
další dva důvody jsou spíše společensky
ochranné
-
u soudem nařízené ochranné léčby a
-
u povinné léčby, nařízené izolaci nebo
karantény pro vyjmenovaná závažná infekční onemocnění (z
běžně se vyskytujících nemocí se týká např. virových
hepatitid, spalniček, záškrtu a úplavic).
Kdy se nevybírají pouze poplatky za
návštěvu v ordinaci (neplatí pro pohotovost!!)
Důvody k nevybírání POUZE poplatku za
návštěvu lékaře v ordinaci jsou v odstavci 3 v § 16a zákona.
Je jich 5, ale nejproblematičtější jsou tři z nich, s nimiž se
běžný ambulantní lékař setkává denně. Žádný problém
nepředstavuje osvobození od poplatků u hemodialýzy
a u vyšetření lékařem transfuzní služby před odběrem krve,
plasmy nebo kostní dřeně.
Problematickými důvody k osvobození od
poplatku za návštěvu jsou (z hlediska výkladu)
-
preventivní prohlídky,
-
poskytování dispenzární péče a
-
laboratorní nebo diagnostické vyšetření
vyžádané ošetřujícím lékaře, při kterém nebylo zároveň
provedeno klinické vyšetření.
Proberme je tedy postupně:
Ad 1. Preventivní prohlídky
Zákon uvádí formou odkazu na taxativně uvedené příslušné
paragrafy (§ 29, 30 35) zákona, o jaké preventivní prohlídky se
jedná. A pouze u nich je prohlídka od poplatku osvobozena.
Jedná se o tři druhy preventivních prohlídek:
-
všeobecné
preventivní prohlídky u registrujících
lékařů podle § 29 zákona
jsou prováděné v zákonem předepsaných intervalech
-
prohlídky u praktických lékařů pro děti
a dorost i praktických lékařů pro dospělé (m.j. od 3 let jednou za dva roky),
-
prohlídky u registrujícího
gynekologa, prováděné
od
15 let jednou za rok,
-
prohlídky u registrujícího zubního
lékaře, prováděné do 18 let
dvakrát ročně, dvakrát
během každého těhotenství a
od 18 let jedenkrát ročně (protože zubní
lékaři doporučují i po 18. roce 2 kontroly ročně, vztahuje
se osvobození jen na jednu z nich).
-
vyšetření a prohlídky
v souvislosti s opatřeními proti
přenosným nemocem podle § 30
zákona, to je např.
-
prohlídka v souvislosti
s předepsaným očkováním,
-
prohlídky v souvislosti s odběrem
materiálu na mikrobiologické, virologické nebo
parazitologické vyšetření v souvislostí s výskytem nákaz;
Do této skupiny nepatří vyšetření
v souvislosti s vydáváním tzv. zdravotního průkazu!
-
vyšetření a prohlídky
v rámci závodní preventivní péče podle
§ 35 zákona, představující ochranu před
nemocemi z povolání, jinými poškozeními zdraví z práce
a úrazy, např.
-
prohlídky
a vyšetření v rámci první pomoci,
-
periodické
preventivní prohlídky osob vykonávajících epidemiologicky
závažné činnosti (např. potravinářství ),
-
periodické
preventivní prohlídky osob vykonávajících činnost na
rizikových pracovištích,
-
periodické
preventivní prohlídky osob, u nichž je vyžadována zvláštní
zdravotní způsobilost (např. jeřábníci, řidiči a pod.)
-
dispenzární
prohlídky osob s hlášenou nemocí z povolání.
Problémem může být
to, že i když tyto preventivní prohlídky provádí praktický lékař
jako součást závodní zdravotní péče, součástí některých periodických prohlídek mohou být
i indikovaná vyšetření nebo kontroly, která na vyžádání
ošetřujícího lékaře provádí ambulantní specialista. Jsem
přesvědčen, že osvobození těchto vyšetření z titulu prevence
není odůvodněno, protože nejsou periodickou preventivní
prohlídkou, pouze ji na žádost ošetřujícího lékaře doplňují.
Pro placení poplatku pak je rozhodující, zda vyšetření
splňuje kritérium klinického vyšetření - viz ještě dále.
Žádné jiné
"preventivní" vyšetření - kromě výše uvedených - není důvodem pro
osvobození od placení poplatku, i když se mu třeba preventivní
říká nebo je svou podstatou preventivní.
Tedy ani "preventivní vyšetření
kyčlí" ani třeba "preventivní" vyšetření u očního lékaře, na
které je dítě odesláno svým praktickým lékaře, nespadá podle našeho názoru do této
"osvobozené" skupiny (a to přesto, že bez
zdůvodnění je uvedeno vyšetření kyčlí jako osvobozené v
Metodickém pokynu MZd).
Ad 2. Poskytování dispenzární péče
Problematika dispenzární péče je širší a zde se budeme
věnovat pouze těm aspektům, které souvisejí v osvobozením od
placení poplatku za vyšetření v ordinaci. Je však nutné si
uvést základní pravidla dispenzarizace:
-
Dispenzarizace je možná pouze u pacientů skupin nebo
s diagnózami vyjmenovanými v příslušné vyhlášce (č. 386/2007
Sb.)
-
Dispenzarizaci zahajuje registrující lékař pacienta - tedy
praktický lékař (pro děti nebo pro dospělé) nebo gynekolog,
případně zubní lékař.
-
Pro jednu
diagnózu nemůže být pacient dispenzarizován u více než jednoho
lékaře
Základní je tedy
dispenzarizace u registrujícího praktického lékaře, ambulantní
specialista nebo nemocniční lékař může dispenzarizovat jen tehdy, pokud je mu pacient
praktickým lékařem předán.
To, že je pacient dispenzarizován, ještě zdaleka není důvod
pro prominutí poplatku - musí totiž
- jít o poskytování dispenzární péče, tedy
- pacient musí být ošetřován či vyšetřován svým
dispenzarizujícím lékařem (nebo tím, kdo ho zastupuje)
- pro onemocnění, pro které je dispenzarizován,
a současně
- musí jít o pacienta ze skupiny vyjmenované v § 31 odst. 1
písm. b) a d), tedy
- dítě od jednoho roku s chronickým onemocněním nebo
ohrožené poruchou zdravotního stavu v důsledku
nepříznivého rodinného nebo jiného společenského
prostředí, nebo
- těhotnou ženu od zjištění těhotenství.
Pacient může být tedy osvobozen od poplatku pouze jde-li
o chronicky nemocné dítě u svého PLDD nebo u specialisty, kterému
byl předán do dispenzarizace a pokud je vyšetřováno právě
pro svou dispenzarizovanou chorobu.
Těhotná je osvobozena od poplatku jen u svého
dispenzarizujícího gynekologa nebo u specialisty, kterému byla
gynekologem předána a pokud je důvodem vyšetřování právě
těhotenství, případně nějaká jeho komplikace.
Podle přísného výkladu by se neměl tento důvod vztahovat na
vyšetření žen po porodu, i když kontrola po šestinedělí je tím
momentem, kdy je dispenzarizace ukončena (jenže žena už není
těhotná).
(Pokud se jedná o dítě s chronicky nemocnými ledvinami, které
je vyšetřováno pro kožní vyrážku, mělo by poplatek platit. Pokud
je těhotná žena vyšetřována pro těhotenský diabetes, měla by být
od poplatku osvobozena (bezprostřední souvislost, jedná se o KOMPLIKACI
těhotenství), je-li však dlouhodobě dispenzarizována
pro asthma a je nyní těhotná, poplatek u alergologa či
asthmatologa by platit měla, protože tato dispenzarizace není
důvodem k osvobození.)
Ad 3. Ošetřujícím lékařem vyžádané laboratorní
nebo diagnostické vyšetření bez klinického vyšetření
Tento "zprošťující" důvod byl patrně
zaveden proto, aby pacient, který je v rámci jednoho vyšetřování
či ošetřování vyslán na laboratorní nebo např. zobrazovací
vyšetření do jiného zařízení, nemusel v rámci tohoto jednoho
vyšetřování platit u dvou či více lékařů. Jestliže ale další
lékař musí v rámci vyžádání provést také klinické vyšetření, je
poplatek na místě.
Pacient tedy musí splnit současně tři
podmínky:
-
musí jít o laboratorní nebo
diagnostické vyšetření (tedy už např. ne o kontrolu či
ošetření),
-
musí jít o vyšetření
vyžádané ošetřujícím lékařem (to nemusí být jen PL,
ale třeba i AS jiného oboru, parere nebo poukaz K je
formálním atributem vyžádání), a
-
nesmí být současně
provedeno klinické vyšetření (co to znamená - viz
výše).
Přichází tedy tento důvod k osvobození od
poplatku v úvahu nejspíše u jednoduchých laboratorních, případně
přístrojových vyšetření, které vyžádaný lékař provede k doplnění
postupu ošetřujícího lékaře - např. natočení a zhodnocení EKG,
provedení a popis rtg. snímků, vyšetření a vyhodnocení oGTT.
Pokud lékař klinického oboru (např. gynekolog, chirurg nebo internista) v
rámci SVÉ péče provede klinické vyšetření s pomocí přístroje (sonografu,
EKG, tonometru, event. rtg. vyšetření), protože pro objasnění stavu pacienta a
jeho obtíží je to vyšetřovací metoda nejvhodnější, a ihned výsledek tohoto
vyšetření hodnotí a na jeho základě rozhoduje o dalším postupu, nejedná se o
vyžádané diagnostické vyšetření, ale o klinické vyšetření, a bez
ohledu na to, zda vykazuje či nevykazuje pojišťovně kód klinického vyšetření,
měl by poplatek být vybrán.
Rozhodně se osvobození podle tohoto bodu netýká konziliárních vyšetření
u hospitalizovaných pacientů, pokud se uskuteční v ordinaci
nebo ambulanci jiného zdravotnického zařízení nebo
vyžádaného vyšetření specialistou na žádost jiného ošetřujícího
lékaře, pokud bylo provedeno řádné klinické vyšetření.
Rovněž se nevztahuje na jakoukoliv péči poskytnutou v rámci
pohotovostní péče!
Odkazované citáty právních předpisů:
§ 20 Primární zdravotní péče
(3) Registrující lékař je povinen
zajišťovat zdravotní péči o registrované pojištěnce;
praktický lékař a praktický lékař pro děti a dorost je
povinen zajišťovat pro registrované pojištěnce též
návštěvní službu.
[ zpět na zákon ]
(1) V rámci hrazené péče se u pojištěnců provádějí
preventivní prohlídky. Účelem preventivních
prohlídek je včasné zjištění ohrožení nebo poruch
zdraví.
Preventivní prohlídky provádí registrující
lékař, není-li ze zdravotnické dokumentace
pojištěnce zřejmé, že prohlídka byla provedena nebo
že pojištěnec byl v dále uvedených lhůtách
v požadovaném rozsahu preventivní prohlídky vyšetřen.
(2) U pojištěnců se provádí
preventivní prohlídka
[u PLDD a od 19 let u PLD]:
- v prvém roce života
devětkrát do roka, z toho minimálně šestkrát
v prvém půlroce života a z toho minimálně třikrát
v prvních třech měsících života, pokud jim není
poskytována dispenzární péče,
- v 18 měsících věku,
- ve třech letech
a dále vždy jedenkrát za dva roky.
(3) V oboru stomatologie se provádí preventivní
prohlídka:
- u dětí a dorostu ve
věku do 18 let dvakrát ročně,
- u těhotných žen
dvakrát v průběhu těhotenství,
- u dospělých
jedenkrát ročně.
(4) V oboru gynekologie se provádí preventivní
prohlídka při ukončení povinné školní docházky
a dále počínaje patnáctým rokem věku jedenkrát ročně.
(5) Obsahem preventivních prohlídek je zjištění
údajů nutných pro posouzení zdravotního stavu
a zdravotních rizik pojištěnce, jakož i podrobné
klinické vyšetření a zajištění potřebných
laboratorních vyšetření. Obsah a časové rozmezí
preventivních prohlídek stanoví Ministerstvo
zdravotnictví vyhláškou. [ zpět na zákon ]
[ zpět na
text ]
(1) Hrazená péče zahrnuje
vyšetření
a prohlídky prováděné v rámci opatření proti
infekčním onemocněním. Prohlídky pojištěnců
vykonávajících činnosti epidemiologicky závažné prováděné
v souvislosti s vydáváním zdravotního průkazu se do
hrazené péče nezahrnují. (2)
Hrazená péče dále zahrnuje:
-
stanovená očkování
prováděná pracovišti
léčebné péče,
- poskytnutí očkovacích látek proti
vzteklině, proti tetanu při poraněních a nehojících se
ranách, proti tuberkulóze a testování s použitím
tuberkulinového testu a poskytnutí očkovacích látek
proti chřipce náležejících do skupin léčivých látek
podle přílohy č. 2,
- odběry materiálů prováděné v
zařízeních léčebné péče na mikrobiologické, imunologické
a parazitologické vyšetření pro klinické účely
a v souvislosti s výskytem nákaz,
- vyšetření materiálů uvedených pod
písmenem c) laboratořemi smluvních zdravotnických
zařízení,
- diagnostiku HIV, anti HCV a HBsAG u dárců
krve, tkání, orgánů a gamet a diagnostiku HIV prováděnou
v zařízeních léčebné preventivní péče v případech
léčebně preventivních postupů a v případech, kdy si to
vyšetřovaný pojištěnec vyžádal, s výjimkou:
- anonymních vyšetření,
- vyšetření při soukromých a pracovních
cestách do zahraničí.
(3) Hrazená péče nezahrnuje:
- poskytnutí očkovacích látek s výjimkou
uvedenou v odstavci 2 písm. b),
- odběry materiálů a jejich vyšetření
prováděné pro účely státního zdravotního dozoru
Státním zdravotním ústavem a zdravotními ústavy,
- diagnostiku HIV včetně vyšetření
prováděných ve Státním zdravotním ústavu a zdravotních
ústavech na žádost pojištěnce včetně anonymních
vyšetření. [ zpět na zákon
] [ zpět na text ]
§ 31 Dispenzární péče
(1) V rámci hrazené péče se
dispenzární péče poskytuje pojištěncům zdravým,
ohroženým a nemocným v těchto skupinách:
- dětem do jednoho roku,
- vybraným dětem od
jednoho roku věku chronicky nemocným a ohroženým
poruchami zdravotního stavu, a to v důsledku
nepříznivého rodinného nebo jiného společenského
prostředí,
- vybraným mladistvým,
- těhotným ženám ode
dne zjištění těhotenství,
- ženám, které používají hormonální
a nitroděložní antikoncepci,
- pojištěncům ohroženým nebo trpícím
závažnými onemocněními.
(2)
Pojištěnce do dispenzární péče zařazuje
podle odborných kritérií
jeho
registrující lékař, který odpovídá za
účelnost a koordinaci dispenzární péče.
Pojištěnec
může být dispenzarizován pro jednu diagnózu pouze
u jednoho ošetřujícího lékaře.
(3) Nemoci, u nichž se
poskytuje dispenzární péče, časové rozmezí
dispenzárních prohlídek a označení specializace
dispenzarizujícího lékaře stanoví Ministerstvo
zdravotnictví vyhláškou.
[ zpět na zákon
] [
zpět na text ]
§ 35 Závodní preventivní péče
Závodní preventivní péče
zabezpečuje ve spolupráci se zaměstnavatelem
prevenci včetně ochrany zdraví zaměstnanců před
nemocemi z povolání a jinými poškozeními zdraví
z práce a prevenci úrazů. Hrazená péče zahrnuje:
- zdravotní výkony provedené v rámci
první pomoci;
- periodické preventivní prohlídky
zaměstnanců vykonávajících činnosti
epidemiologicky závažné, zaměstnanců na rizikových
pracovištích, zaměstnanců, jejichž činnost může
ohrozit zdraví ostatních zaměstnanců nebo jiných
osob, a zaměstnanců, u nichž je vyžadována
zvláštní zdravotní způsobilost, v rozsahu
stanoveném zvláštním předpisem;
- mimořádné prohlídky nařízené ze
zdravotních důvodů;
- dispenzární prohlídky osob
s hlášenou nemocí z povolání a osob, u kterých vlivy
pracovních rizik působí i po ukončení expozice
riziku. [ zpět na zákon
] [ zpět
na text ]
|
(zpracoval dr. Ivan Sucharda)
|