Právní i praktické důsledky
posledních změn ve zdravotnických zákonech
V průběhu loňského a letošního roku došlo opět k významné změně
zdravotnické legislativy. Stručně ji lze shrnout do několika bodů:
- byly vydány nové zákony o získávání způsobilosti k výkonu lékařských i nelékařských
povolání, tedy vlastně od roku 1977 byla tato povolání opět jasně
definována; 22. února 2005 byla významně novelizována
ustanovení o zdravotní způsobilosti a bezúhonnosti v obou zákonech;
- v návaznosti na tyto nové zákony převzal stát zpět pravomoc osvědčovat a zaručovat
získání odbornost nejen k výkonu povolání jako takových, ale také k samostatnému
výkonu zdravotnických povolání, a převzal tak jednu z hlavních
pravomocí lékařských komor (u nelékařů byly požadavky dány zákonem již dříve);
- došlo v rychlém sledu k několika novelizacím zákona
č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických
zařízeních, a to i přesto, že s chystaným zákonem o zdravotní
péči zákon č. 160/1992 Sb. bude zrušen. Byly zásadně přepracovány podmínky
k udělení registrace zdravotnickým zařízením, přičemž bylo odstraněno
nejasné ustanovení, na jehož základě bylo konstruováno právo lékařských
komor k vydávání osvědčení o PVT způsobilosti. i toto osvědčení
bude nadále vydávat státní orgán.
K jednotlivým bodům nyní blíže:
K „vzdělávacím“ zákonům
Hlavním účelem nových zákonů je učinit systém vzdělávání a rozsah
činností jednotlivých skupin zdravotnických pracovníků slučitelný se systémy
používanými v ostatních státech, zejména ve státech evropské unie.
V neposlední řadě musí nové zákony stanovit požadavky, za nichž mohou činnost
zdravotnických pracovníků vykonávat osoby, které se vzdělávaly v cizině, a současně
zabezpečit, aby zdravotničtí pracovníci, kteří získají vzdělání u nás,
se mohli co nejsnadněji uplatnit v cizině. Kromě toho je ovšem velmi důležité
i to, že zákony přesně vymezují i náplň činnosti jednotlivých oborů
zdravotnických povolání.
Oba zákony požadují po zdravotnických pracovnících splnění jednak všeobecných podmínek způsobilosti a jednak
podmínek odborných.
A) Obecné podmínky
jsou dvě:
- zdravotní způsobilost, kterou pracovník prokazuje posudkem praktického
lékaře nebo lékaře závodní zdravotní péče;
- bezúhonnost, kterou pracovník prokazuje výpisem z trestního rejstříku.
Zdravotní způsobilost
se prokazuje lékařským posudkem registrujícího praktického lékaře nebo lékaře
pracovnělékařské péče.
Zdravotnický pracovník podle novelizovaného znění zákona
je povinen se podrobit vyšetření
- na vyžádání – buď zaměstnavatele nebo správního úřadu jen v odůvodněných
případech.
Prokázání zdravotní způsobilosti a bezúhonnosti může požadovat u zaměstnanců
zaměstnavatel, u ostatních zdravotnických pracovníků (pracujících samostatně)
správní úřad, který vydal registraci (tedy většinou krajský nebo jemu na roveň
postavený úřad).
Bližší upřesnění zdravotních požadavků a kontraindikací pro výkon
jednotlivých povolání je stanoveno v prováděcí vyhlášce, kterou vydalo
Ministerstvo zdravotnictví. To taky bude muset stanovit, jak často a v jakém
rozsahu bude třeba podstoupit zdravotní prohlídku.
Bezúhonnost
se prokazuje výpisem z trestního rejstříku ne starším 90 dnů, vždy
před zahájením výkonu povolání a také v odůvodněných případech na žádost
– buď zaměstnavatele nebo správního úřadu.
Bezúhonným je podle novelizovaného znění zákona
ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody
- pro úmyslný trestný čin spáchaný v souvislosti s poskytováním
zdravotní péče, nebo
- ten na něhož se hledí, jako by nebyl odsouzen.
Ten, kdo první podmínku nesplňuje, může tedy vykonávat zdravotnické povolání
až tehdy, kdy je jeho provinění zahlazeno (a vymazáno z trestního rejstříku).
B) Odborná způsobilost
je řešena novým způsobem u všech zdravotnických povolání.
I. Lékařská povolání (lékař, zubní
lékař, lékárník – dále jen „lékař“),
zákon č. 95/2004 Sb. - účinnost od 2. 4. 2004.
Zákon č. 95/2004 Sb. rozeznává dva
stupně odborné způsobilosti k výkonu povolání lékaře
- odborná způsobilost se získává ukončením studia na vysoké
škole, tedy vlastně státními závěrečnými zkouškami. To umožňuje vykonávat
povolání lékaře, ovšem pod odborným dohledem jiného, plně kvalifikovaného
(viz dále) lékaře.
- specializovaná způsobilost se získává ukončením dalšího,
postgraduálního studia, které je zaměřeno na získání jedné z více než
80 odborností, a prokazuje se složením specializační atestační zkoušky.
Zákon přitom předepisuje určitou minimální dobu přípravy na atestaci, která
je většinou 5 let.
Získání specializované způsobilosti opravňuje lékaře k samostatnému
výkonu povolání bez odborného dohledu.
Nová forma specializačního studia ale dosud nebyla zahájena a dosavadní
atestační zkoušky a dosažené kvalifikace neodpovídají požadavkům nového
zákona. Proto byla do zákona zapracována přechodná ustanovení, která jsou
návodem, jak převést kvalifikaci podle dosavadních předpisů na podmínky nového
zákona.
Přechodná pravidla jsou (zjednodušeně) tato:
Lékaři s I. atestací
- Lékaři s atestací I. stupně získají specializovanou způsobilost ve
svých oborech [lékaři s I. atestací z pediatrie získávají
specializaci v oboru „dětské lékařství“, s atestací z radiodiagnostiky
v oboru „radiologie a zobrazovací metody“, s atestací z radioterapie
v oboru „radiační onkologie“ a s atestaci z interního lékařství
v oboru „vnitřní lékařství“], pokud si do 5 let doplní
odbornou praxi podle [dosud nestanovených] pravidel.
- Lékaři s atestací I. stupně a s licencí České lékařské
komory v oborech uvedených v § 44 odst. 1 zákona (anesteziologie a resuscitace, dermatovenerologie,
gynekologie a porodnictví, chirurgie, klinická biochemie, lékařská
mikrobiologie, neurologie, oftalmologie, ortopedie, otorinolaryngologie, patologická
anatomie, psychiatrie, urologie nebo hygiena a epidemiologie, dále
radiodiagnostika, radioterapie a interní lékařství) získají
specializovanou způsobilost ve svém oboru bez doplňování odborné praxe,
pokud v oboru pracují alespoň 5 z posledních 6 let!!
- Lékaři s I. atestací z oboru všeobecné lékařství získávají
specializaci „praktické lékařství pro dospělé“ bez dalších podmínek.
- Lékaři s I. atestací z pediatrie získávají specializaci „praktické
lékařství pro děti a dorost“, pokud v oboru pracují alespoň 3
roky a z toho alespoň 1 rok v primární péči.
Lékaři s II. atestací
- Lékaři s atestací II. stupně získávají specializovanou způsobilost
ve svých oborech bez dalších podmínek [lékaři s II.
atestací z pediatrie získávají specializaci v oboru „dětské lékařství“,
s atestací z radiodiagnostiky v oboru „radiologie a zobrazovací
metody“, s atestací z radioterapie v oboru „radiační
onkologie“ a s atestaci z interního lékařství v oboru „vnitřní
lékařství“].
Lékaři s nástavbovými atestacemí
- Lékaři s nástavbovou atestací v oboru audiologie nebo
foniatrie získávají specializaci v oboru „audiologie a foniatrie“,
pokud si do 5 let doplní odbornou praxi podle [dosud nestanovených]
pravidel.
- Pro lékaře s licencí ČLK pro nástavbovou
specializaci, který nemá příslušnou nástavbovou atestaci (ná např.
jen atestaci II. stupně v základním oboru), nelze použít ustanovení
bodu 2.
- Lékaři s ostatními nástavbovými atestacemi získávají
specializaci ve svém oboru bez dalších podmínek [jen se mění některé
názvy:
- dětská psychiatrie ==> „psychiatrie dětí a dorostu“,
- léčení alkoholismu a jiných toxikomanií ==> „návykové
nemoci“,
- traumatologie ==> „úrazová chirurgie“,
- plicní chirurgie ==> „hrudní chirurgie“,
- přenosné nemoci ==> „infekční nemoci“,
- FBLR ==> „rehabilitační a fyzikální medicína“,
- stomatologická chirurgie ==> „maxilofaciální chirurgie“,
- hygiena všeobecná a komunální ==> „hygiena obecná a komunální“,
- hygiena výživy a předmětů běžného užívání ==> „hygiena
výživy“,
- hygiena práce a nemocí z povolání ==> „pracovní lékařství“]
.
Lékaři bez atestace
- Lékaři, kteří jsou zařazeni do specializační přípravy na atestaci
(I. nebo II.) mohli atestaci vykonat do 30. června 2005 podle dosavadních předpisů
(a dále podle výše uvedených bodů).
- Lékařům, kteří nesložili atestaci do 30. června 2005, bude vykonaná praxe
započtena do přípravy na specializační atestaci podle nových předpisů.
POZOR!
Zákon ukládá všem lékařů (a zubním lékařům a lékárníkům),
aby do 6 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona (tj. do 2. října
2004) předložili zaměstnavateli nebo příslušnému správnímu úřadu doklad
o zdravotní způsobilosti a bezúhonnosti!
II. Nelékařská povolání,
zákon č. 96/2004 Sb. - účinnost od 1. 4. 2004.
Zákon č. 96/2004 Sb. o nelékařských
zdravotnických povoláních upravuje vzdělávání a výkon povolání
dosavadních, tj. mimo jiné
- zdravotních sester, porodních asistentek, ošetřovatelů, sanitářů,
- fyzioterapeutů (dříve rehabilitačních pracovníků),
- radiologických asistentů, zdravotních laborantů,
- zdravotně-sociálních pracovníků (dříve sociální sestry), asistentů veřejného
zdraví (dříve hygienických asistentů), nutričních terapeutů (dříve dietních
sester),
- zubních instrumentářek, zubních techniků,
- farmaceutických asistentů (dříve lékárenských laborantů),
- klinických psychologů, klinických logopedů,
- desinfektorů,
- zdravotnických záchranářů, řidičů zdravotnických vozidel záchranné služby
a zdravotnické dopravy,
ale i povolání nově specifikovaných jako je povolání
- optometristů, ortoptistů, ortotiků-protetistů,
- dentálních hygienistek, biomedicínských techniků, radiologických techniků,
ergoterapeutů,
- radiologických fyziků, biomedicínských inženýrů,
- zdravotnických asistentů, laboratorních asistentů, ortoticko-protetických
techniků, nutričních asistentů, asistentů zubních techniků a dalších.
Obecně lze říci, že se požadavky na dosažený stupeň vzdělání pro výkon
jednotlivých druhů zdravotnických povolání proti dosavadní praxi zvyšují –
pro činnosti, které doposud vyžadovaly úplné střední odborné vzdělání (tedy
maturitu na odborné střední škole nebo maturitu na všeobecné střední škole a následnou
odbornou nástavbu, případně vyšší odbornou školu) bude požadované vzdělání
univerzitní, tedy nižší stupeň (bakalářský) vysoké školy.
Odbornou podmínkou, kterou musí zdravotnický pracovník splnit, je získání
nebo uznání odborné způsobilosti, kterou zákon určuje pro každou jednotlivou
kategorii zdravotnických pracovníků, tedy pro každý druh zdravotnického povolání.
Zákon rozlišuje tři kategorie výkonu nelékařského zdravotnického povolání
podle míry samostatnosti:
- výkon povolání pod přímým vedením (za stálé přítomnosti a podle
pokynů způsobilého zdravotnického pracovníka z kategorie 3. v rozsahu,
který tento určil),
- výkon povolání pod odborným dohledem (při dosažitelnosti rady a pomoci
způsobilého zdravotnického pracovníka z kategorie 3. v rozsahu, který
tento určil) a
- výkon povolání bez odborného dohledu či přímého vedení (podle
indikací lékaře, zubního lékaře nebo farmaceuta, případně i bez této
indikace, pokud to zákon nebo prováděcí předpis umožňuje).
K výkonu povolání bez odborného dohledu je nutné osvědčení, které vydává
Ministerstvo zdravotnictví.
Jednotlivá zdravotnická povolání se pak liší tím, zda pracovníci
- mohou vykonávat povolání samostatně po dosažení odborné způsobilosti
(většinou po absolvování příslušné školy); do této skupiny patří např.
všeobecné sestry, porodní asistentky, ergoterapeuti, radiologičtí a farmaceutičtí
asistenti, zdravotní laboranti, optometristi a ortoptisti, nutriční
terapeuti, zubní technici, dentální hygienistky, záchranáři, nebo
- mohou vykonávat povolání samostatně po dosažení odborné a specializované
způsobilosti (tady po absolvování příslušné školy a postgraduálního
studia zakončeného atestací); sem patři např. kliničtí psychologové a logopedi,
fyzioterapeuti, radiologičtí fyzici a biomedicínští inženýři, nebo
- musí vykonávat povolání vždy jen pod odborným vedením nebo přímým
dohledem; do této kategorie patří např. ošetřovatelé, desinfektoři,
zubní instrumentářky, zdravotničtí asistenti, laboratorní asistenti, autoptičtí
(pitevní) laboranti, sanitáři, ortoticko-protetičtí technici, nutriční
asistenti, řidiči zdravotnických vozidel (záchranné služby i zdravotnické
dopravy).
Všem zdravotnickým pracovníkům bez výjimky nové zákony ukládají
povinnost celoživotního vzdělávání. Do něho patří (kromě specializačního
studia pro ty pracovníky, kteří musí skládat specializační atestace) zejména
kurzy, odborné stáže, účast na školicích akcích a odborných konferencích
a kongresech, publikační a pedagogická činnost a samostatné studium
odborné literatury.
Prokázání účasti v celoživotním vzdělávání je podmínkou pro složení
atestační zkoušky a u nelékařských zdravotnických povolání také pro vydání
osvědčení o způsobilosti k výkonu povolání bez odborného dohledu a zapsání
zdravotnického pracovníka do registru takto oprávněných zdravotnických pracovníků.
Plnění povinnosti celoživotního vzdělávání se prokazuje pomocí kreditního
systému – prováděcí předpis stanoví počty kreditů pro jednotlivé druhy celoživotního
vzdělávání a požadavky na získání určitého počtu kreditů (např. pro získání
osvědčení podle minulého odstavce platného na 6 let je zapotřebí získat 40
kreditů).
je podmíněn vydáním osvědčení k výkonu zdravotnického povolání
bez odborného dohledu - osvědčení vydává Ministerstvo zdravotnictví.
Podmínkou pro jeho vydání je u žadatelů do 1 ½ roku po absolvování
studia jen prokázání odborné a zdravotní způsobilosti a bezúhonnosti,
zatímco u ostatních žadatelů je nutno prokázat ještě minimálně roční
praxi a 40 kreditů ze systému celoživotního vzdělávání nebo musí žadatel
podstoupit zkoušku před zkušební komisí ministerstva zdravotnictví.
Pokud žadatel osvědčení získá, je zapsán do registru zdravotnických
pracovníků způsobilých k výkonu povolání bez odborného dohledu, který
je veden podle tohoto zákona jako veřejný seznam. k označení svého povolání
si může připojit titul „registrovaný/á“ (tedy např.
„registrovaná porodní asistentka“ nebo „registrovaný ergoterapeut“). Osvědčení
se vydává na dobu 6 let, po jejímž uplynutí je možno platnost osvědčení
prodloužit, pokud jsou splněny podmínky praxe a celoživotního vzdělávání.
Jaké jsou praktické dopady nového zákona na zdravotnické
pracovníky v nelékařských povoláních, kteří již jsou v praxi?
- Ti, kteří získali odbornou způsobilost (= dokončili příslušnou školu)
nebo specializovanou způsobilost (= absolvovali pomaturitní specializační
studium nebo speciální průpravu), mohou do dvou let požádat ministerstvo
o uznání způsobilosti, získané podle dosavadních předpisů.
- Ti, kteří jsou v současné době zařazení do specializační průpravy
(tj. do pomaturitního studia nebo speciální průpravy), mohou studium
dokončit do dvou let od nabytí účinnosti zákona (tj. do 31. března
2006).
- Absolventi „diplomovaných“ oborů na středních a vyšších
zdravotnických školách získají absolutoriem také specializovanou způsobilost.
- Absolventi kurzů pro nižší zdravotnické pracovníky získají způsobilost
k výkonu zdravotnického povolání ještě pro dobu nejvýše dvou let
od nabytí účinnosti zákona.
- Po dobu dvou let od nabytí účinnosti zákona (tj. do 31. března 2006) není
držení osvědčení (o způsobilosti k výkonu povolání bez odborného
dozoru, „registrace“) podmínkou k výkonu povolání bez odborného
dozoru. Držení osvědčení je však podle názoru Ministerstva zdravotnictví
podmínkou k vydání registrace zdravotnického zařízení, provozovaného
samostatným zdravotnickým pracovníkem - nelékařem!
- Zdravotničtí pracovníci, kteří do dvou let prokáží odbornou způsobilost,
bezúhonnost a zdravotní způsobilost (tj. do 31. března 2006) a požádají
o osvědčení, ho obdrží na dobu 4, 5 nebo 6 let – v závislosti
na době praxe a účasti v celoživotním vzdělávání.
V souvislosti se změnou podmínek pro získání způsobilosti k výkonu
zdravotnických povolání byl přepracován také zákon
č. 160/1992 Sb., kterým se řídí zřizování a provozování
prakticky všech samostatných ambulantních ordinací, ale i většiny větších
zdravotnických zařízení jako jsou polikliniky a nemocnice až po krajské včetně.
Při příležitosti zapracování změn ve „vzdělávací“ oblasti byly provedeny
také další úpravy, především tam, kde text byl nejasný nebo chybný. Změny
vstupují v platnost 18. dubna 2004, tedy 30 dní po vyhlášení zákona č.
121/2004 Sb.
Jaké jsou hlavní změny v zákoně č. 160/1992 Sb.
a provozování zdravotnických zařízení podle něj?
- Bylo opraveno opomenutí, které ukládalo nestátním zdravotnickým zařízením
vést účetnictví, což se v souvislosti se změnou zákona o účetnictví
rovnalo povinnosti vést podvojné účetnictví. Toto ustanovení je
tedy již zrušeno (a nyní se jedná o to, jak ho anulovat i pro první
tři měsíce roku 2004).
- Budoucí provozovatel zdravotnického zařízení (nebo odborný zástupce, je-li
ustanoven) musí nyní (tedy od 18. dubna 2004) k žádosti o registraci
přiložit
- doklad o vzdělání, doklad o zdravotní způsobilosti a doklad
o bezúhonnosti, který nesmí být starší tří měsíců [dosud se
předkládalo osvědčení – licence - komory],
- souhlas orgánu příslušného k registraci s personálním a věcným
vybavením, s druhem a rozsahem zdravotní péče poskytované
nestátním zařízením [dosud tento souhlas vydávala pro lékařská pracoviště
příslušná komora],
- osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného
dohledu vydané Ministerstvem zdravotnictví České republiky [platí pro
zařízení poskytující péči nelékařů – např. rehabilitační pracoviště,
domácí agentura apod. ]
- provozní řád, schválený příslušným orgánem ochrany veřejného
zdraví
- a další specializovaná potvrzení – souhlas SÚKLu pro lékárny
a výdejny zdravotnických pomůcek, souhlas Ministerstva zdravotnictví
pro tkáňové banky a transplantační centra atd.
Z toho tedy vyplývá, že Česká lékařská komora již nevydává žádná
osvědčení nebo souhlasy pro účely žádostí o registraci nestátních
zdravotnických zařízení, i když její licence může být užita jako
součást dokladu o odborné způsobilosti (lékař s I. atestací a
licencí má specializovanou způsobilost, lékař s I. atestací bez licence
nikoliv!).
To znamená, že Česká lékařská komora může dále vydávat licence lékařům
s I. atestací a 6 lety praxe, kteří tak i nadále získají
specializovanou způsobilost (časová platnost přechodného opatření v §
44 odst. 1 poslední věta není omezena a Česká lékařská komora je stále
[dokud nedojde k novele zákona č. 220/1991 Sb.] oprávněna k vydávání
licencí)!
- Držení licence pro vedoucí lékaře a primáře by mělo být i nadále
podmínkou pro vydání souhlasu s PVT způsobilostí zdravotnického zařízení,
bude to však posuzovat registrující úřad.
- Možná spolupráce registrujících orgánů s orgány České lékařské
komory při posuzování PVT vybavení zdravotnických zařízení je předmětem
dalšího jednání.
Ivan Sucharda 6. 4. 2004 (upraveno 9. 4.
2006)
|